Schaeffler viert dit jaar de vijftigste verjaardag van het merk LuK en zijn eerste vestiging in Bühl. Door van het begin af aan te investeren in kwalitatieve en innovatieve producten heeft het bedrijf een sterke positie op de markt opgebouwd en draagt het bij aan de mobiliteit van morgen.
Het succesverhaal begint bij een investering van de broers Dr. Georg en Dr. Wilhelm Schaeffler in Lamellen- und Kupplungsbau August Häussermann. Vervolgens richtten zij het merk LuK op en ging in april 1965 de productie van start in Bühl, waar nog steeds het hoofdkwartier van het merk is gevestigd.
De broers zagen in het begin van de jaren zestig de mogelijkheden van de toen gloednieuwe diafragmakoppeling. Ze waagden de sprong en overwonnen de uitdagingen die het project met zich meebracht. Al snel leverde het bedrijf diafragmakoppelingen aan Volkswagen.
LuK story 50 years
Tegenwoordig is LuK integraal deel van de Schaeffler groep en levert het reparatieoplossingen en -onderdelen voor de aandrijflijn aan garagehouders over heel de wereld. Om het succes van het merk te vieren, loopt sinds deze zomer in Bühl de tentoonstelling The LuK Story. 50 years. Quality. Technology. Innovation. De expositie verkent de bedrijfsgeschiedenis van het merk LuK en zet een aantal baanbrekende innovaties in de spotlights:
- De vervanging van de koppeling met schroefveer door de diafragmakoppeling (midden jaren zestig).
- De introductie van het tweedelig vliegwiel midden jaren tachtig, dat rijden met een turbodieselmotor aangenamer maakte op vlak van akoestiek.
- Vanaf midden jaren negentig verminderde de zelfnastellende koppeling de uitgeoefende pedaalkracht in voertuigen met stijgend koppel.
- De CVT-variator en lamellenketting staan sinds 2000 garant voor meer rijcomfort bij een automatische transmissie.
- Dit jaar nog zal een compleet herziene generatie koppelomvormers worden geïntroduceerd, samen met een nieuwe koppelomvormerdemper.