Ga naar hoofdinhoud

Lightyear en Koenigsegg gaan samenwerken

Lightyear verwelkomt Koenigsegg als partner en investeerder (foto: Lightyear)

Lightyear, het Nederlands high-tech bedrijf dat zonne-auto’s ontwikkelt, gaat samenwerken met sportwagenfabrikant Koenigsegg. De samenwerking maakt deel uit van een uitgebreider partnerschap voor het delen van technologie, waarbij de twee autoproducenten gepatenteerde informatie zullen delen.

De uitwisseling van kennis moet de ontwikkeling van ultra-efficiënte voertuigen mogelijk maken en daarnaast is er het commitment om gezamenlijk nieuwe autotechnologieën te ontwikkelen.

Lightyear 0

Lightyear is bekend van de ontwikkeling van de Lightyear 0, ’s werelds eerste zonneauto. Deze werd gelanceerd op 9 juni 2022 en zal dit najaar in productie gaan. Lightyear 0 is uitgerust met vijf vierkante meter gepatenteerde, dubbel gebogen zonnepanelen, waardoor de auto zichzelf kan opladen tijdens het woon-werkverkeer of wanneer hij gewoon buiten geparkeerd staat. In optimale omstandigheden kan de Lightyear 0 zichzelf van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag, bovenop de geschatte 625 kilometer WLTP actieradius.

High performance sportwagens

De technologieën van Koenigsegg zullen worden toegepast om de energie-efficiëntie van het tweede model, de Lightyear 2 verder te verbeteren. Dit model zal eind 2024 of begin 2025 in productie gaan. “Koenigsegg staat aan de top op het gebied van high-performance sportwagens. Ik heb altijd hun mix van ongelooflijke prestaties, design en duurzame technologie bewonderd. Dit partnerschap laat zien dat we duidelijk op het goede spoor zijn,” zegt Lex Hoefsloot, mede-oprichter en CEO van Lightyear.

“Ik ben ontzettend blij dat ik gebruik kan maken van tientallen jaren ervaring in het ontwerpen en het bouwen van ambitieuze auto’s, en kijk ernaar uit om nauw samen te werken met Christian en zijn team om samen echte veranderingen in de industrie teweeg te brengen.”

Grenzen verleggen en records breken

Hoewel Koenigsegg vooral bekend staat om zijn megacars met ultieme prestaties, heeft het bedrijf een lange staat van dienst met betrekking tot het op de markt brengen van duurzame mobiliteitstechnologieën. Zo toonde de Zweedse fabrikant eerder dit jaar bijzonder nieuws op het gebied van elektromotoren. Daarbij combineren de engineers radiale flux technologie met axiale flux technologie. En ze noemen het raxiale flux. Sinds de oprichting, is de compromisloze filosofie van Koenigsegg de drijfveer geweest achter gepatenteerde innovaties, zoals de ‘raket’-katalysator, het supercharger response systeem en een turbosysteem met variabele geometrie.

Transitie

“De auto-industrie maakt een enorme overgang naar duurzame brandstof en technologie,” zegt Christian Koenigegg, CEO en oprichter van Koenigsegg. “Lex en zijn team hebben transformatieve technologieën ontwikkeld en deze samenwerking met Lightyear zal ervoor zorgen dat onze producten op het scherpst van de snede blijven, wat geweldig nieuws is voor onze klanten.” 

Ook interessant: Lightyear ontvangt miljoenenkrediet van RVO voor opschaling zonneceltechnologie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven