Ga naar hoofdinhoud

Liebherr presenteert prototype waterstofmotoren op Bauma 2022

Bij de eerste inspanningen voor de ontwikkeling van een waterstofmotor is PFI (port fuel injection) beschouwd als een eerste geschikte technologie (foto: Liebherr)

Op de Bauma 2022 introduceert Liebherr Components twee prototypes van zijn waterstofmotoren voor de bouwplaatsen van morgen. Elk prototype maakt gebruik van verschillende waterstofinjectietechnologieën, een directe injectie (DI) en een port fuel injection (PFI).

In de toekomst zullen verbrandingsmotoren niet langer uitsluitend worden aangedreven door fossiele brandstof. Om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zullen brandstoffen uit duurzame energiebronnen moeten worden gebruikt. Groene waterstof is er daar één van, omdat het een veelbelovende koolstofvrije brandstof is, die bij verbranding in de verbrandingsmotor (ICE) geen CO2-uitstoot veroorzaakt.

Waterstofmotoren: een veelbelovende toekomst

Liebherr heeft onlangs een aanzienlijke investering gedaan in de ontwikkeling van zijn waterstofmotor en testfaciliteiten. Sinds 2020 worden prototype motoren getest. Inmiddels hebben de prototypes bemoedigende resultaten laten zien met betrekking tot prestaties en emissies, zowel op testbanken als in het veld. Daarbij zijn ook verschillende injectie- en verbrandingstechnologieën beoordeeld, zoals port fuel injection (PFI) en direct injection (DI). De eerste prototypebouwmachines met deze motoren draaien sinds 2021.

PFI-technologie: een beginpunt in de ontwikkeling

Bij de eerste inspanningen voor de ontwikkeling van een waterstofmotor is PFI beschouwd als een eerste geschikte technologie. De eerste machine die draait met een internal combustion engine (ICE) die voor 100% op waterstof werkt, is de Liebherr R 9XX H2 rupsgraafmachine. Daarin voldoet de emissievrije zescilindermotor H966 aan de specifieke eisen inzake vermogen en dynamiek. De R 9XX H2 met de H966-motor zal te zien zijn op stand 809 – 810 en 812 – 813. In het InnoLab wordt de H966 gepresenteerd.

DI: een stap naar efficiënte waterstofmotoren

Aangemoedigd door de resultaten met de PFI-technologie zet Liebherr zijn onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten op het gebied van DI verder. Het prototype van de 4-cilinder motor H964, tentoongesteld op de onderdelenstand 326 in hal A4, is uitgerust met deze technologie. In dit geval wordt waterstof rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd, terwijl het bij de PFI-oplossing in de luchtinlaatpoort wordt geblazen. De DI biedt meer mogelijkheden in termen van verbrandingsefficiëntie en vermogensdichtheid, waardoor waterstofmotoren een aantrekkelijk alternatief vormen voor dieselmotoren wanneer het gaat om meer veeleisende toepassingen.

Motoren met direct injection (DI) biedenmeer mogelijkheden in termen van verbrandingsefficiëntie en vermogensdichtheid, waardoor waterstofmotoren een aantrekkelijk alternatief vormen voor dieselmotoren wanneer het gaat om meer veeleisende toepassingen (foto: Liebherr)

De volgende stap

Liebherr verwacht de serieproductie van waterstofmotoren tegen 2025 op te starten. In de tussentijd zet het bedrijf zijn onderzoeksactiviteiten op het gebied van brandstofinjectie voort om de verbranding verder te optimaliseren en een maximale vermogensdichtheid te garanderen.
Naast motoren die voor 100% op waterstof lopen, zijn er momenteel verschillende onderzoeksinspanningen op het gebied van alternatieve brandstoffen. Een voorbeeld is een motor met twee brandstoffen die kan werken op waterstof die wordt aangestoken door HVO-injectie of volledig op HVO. Deze technologie zal meer flexibiliteit bij het gebruik van voertuigen met verschillende configuraties mogelijk maken.

Ook interessant: Liebherr toont carbon fibre hydrauliekcilinder op Bauma 2022

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven