Ga naar hoofdinhoud

Levensduurberekening voor boegschroef wint award

Frank Velthuis won een Award met een methode om de levensduur en betrouwbaarheid van een boegschroef te voorspellen (foto: Wärtsilä).

Jaarlijks wordt aan een van de afgestudeerden van de tweejarige deeltijdopleiding Master of Engineering aan de Hogeschool Utrecht de Tim Zaal Thesis Award uitgereikt. De master met het beste en voor het werkveld meest vernieuwend en waarde creërend onderzoek wint. Winnaar dit jaar werd Frank Velthuis met een methode om de levensduur en betrouwbaarheid van een boegschroef te voorspellen.

De thesis wordt beoordeeld op de volgende criteria:

  • academisch niveau met betrekking tot opzet en aanpak van het onderzoek
  • levert een herkenbare bijdrage aan het Integraal Ontwerpen domein binnen techniek
  • uitkomsten leiden tot Innovatie (binnen de eigen organisatie, het werkveld, branche of markt) en waardecreatie.

Winnaar 2014

De winnaar van de Tim Zaal Thesis Award 2014 is Frank Velthuis. Voor zijn thesis heeft hij bij zijn werkgever Wärtsilä de ‘Dynamic Lifetime Prognosis’ ontwikkeld. Met deze methode is het mogelijk de resterende levensduur en betrouwbaarheid van een boegschroef te voorspellen op basis van werkelijk gebruik en de condities in tijd. Hierdoor kan het onderhoudsinterval worden geoptimaliseerd.

Velthuis heeft zich binnen Wärtsila onder meer bezig gehouden met de ontwikkeling van een online conditiebewakingsdienst voor voortstuwingsapparatuur, zoals bestuurbare thrusters en verstelbare schroeven. Het systeem bewaakt trillingen, temperatuur, olie vervuiling, en operationele parameters. Momenteel leidt hij de conditiebewakingsafdeling binnen Wärtsilä Netherlands, die verantwoordelijk is voor de bewaking van ruim 200 thrusters.

Boegschroef

Traditioneel worden thrusters elke vijf jaar gereviseerd. Thrusters worden daarbij ofwel verwijderd in een droogdok of in beschutte wateren uitgewisseld. In beide gevallen is het vaartuig voor gemiddeld tien dagen buiten bedrijf. Afhankelijk van de toepassing van het schip kost dat tussen € 80.000,- en € 600.000,- per dag.

In 2010 bracht Wärtsilä haar conditiebewakingsoplossing voor voortstuwingapparatuur op de markt, de Wärtsilä Propulsion Condition Monitoring Service (PCMS). Dit systeem biedt de klant real-time advies en periodieke verslagen over de toestand van zijn machines en maakt het mogelijk onderhoud te plegen wanneer dat nodig.

Met Dynamic Lifetime Prognosis is het mogelijk de resterende van de thruster op basis van het werkelijk gebruik, in acht nemende de condities waarin de thruster verkeerde. Hierdoor kan het onderhoudsinterval worden geoptimaliseerd naar de gewenste betrouwbaarheid.

Velthuis ontwikkelde hiertoe een multidimensionale bedrijfstoestandsmatrix om het operationele profiel te vangen. De matrix combineert meerdere dimensies als vermogen, toerental, olievervuiling per deeltjesgrootte, olietemperatuur en vocht in olie. Met behulp van ontwikkelde modellen kan de matrix worden gebruikt om de levensduur en de betrouwbaarheid van componenten te voorspellen. Wärtsilä heeft de methode toegevoegd aan zijn PCMS.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven