Veel zelfrijdende en -ladende voermengwagens zijn door de toegenomen functionaliteit alsmaar complexer en duurder geworden. Voor Peeters Landbouwmachines aanleiding om de Biga Pacman Gen2 te ontwikkelen. Deze heeft als basis het platform van de Linde 396 heftruck. Door deze standaard techniek samen met een nieuwe aanvullende vijzelaandrijving van Motrac Hydraulics op een innovatieve wijze toe te passen, is Peeters Landbouwmachines erin geslaagd om een betaalbare voermengwagen te ontwikkelen voor de kleinschalige agrariër.
“Innovatief, goede prijs/kwaliteitsverhouding en eenvoudig. Dit waren de drie belangrijkste uitgangspunten voor de ontwikkeling van de Biga Pacman Gen2”, vertelt Frank van de Staak, Development engineer bij Peeters Landbouwmachines. “Deze nieuwe zelfrijdende en –ladende voermengwagen moest prijstechnisch betaalbaar worden voor de kleinschalige agrariër. Denk aan agrariërs met maximaal 100 koeien of diegene die vaker willen voeren.”
Hydraulische aandrijving
Samen met Motrac Hydraulics heeft Peeters Landbouwmachines de aandrijftechniek voor de vijzel onderhanden genomen. De standaard op de Linde heftruck aanwezige werkhydrauliek was niet afdoende om alle extra opgebouwde functionaliteiten van deze voermengwagen aan te drijven. Motrac Hydraulics werd gevraagd om een aanvullende vijzelaandrijving hiervoor te ontwikkelen. Ivo Willemsen, Sales Manager Benelux bij Motrac Hydraulics vertelt: “Dit was een uitdaging op zich, omdat het voertuig met het beschikbare vermogen van de dieselmotor tegelijkertijd moest kunnen rijden, laden en mengen. Belangrijk was verder om de reeds op de Biga Pacman Gen2 aanwezige hydraulische aandrijving naadloos te laten aansluiten op de door ons ontwikkelde, extra hydraulische aandrijving voor de vijzel. Speciaal hiervoor heeft Peeters Landbouwmachines volledig in eigen huis een PTO (power take-off) vervaardigd, zodat een linksdraaiende pomp rechtstreeks aan de dieselmotor kon worden gekoppeld.”
Het volledige artikel vindt u in het februari/maartnummer van Aandrijftechniek.