Ga naar hoofdinhoud

IHC laat ’s werelds eerste LNG-hopperzuiger te water

De tewaterlating van deze LNG-sleephopperzuiger is een belangrijke mijlpaal voor de baggerindustrie (foto's: Royal IHC)

Onlangs is de eerste LNG-hopperzuiger ter wereld te water gelaten. Deze tewaterlating van DEME’s LNG-aangedreven sleephopperzuiger Minerva vond plaats bij de scheepswerf van Royal IHC in Kinderdijk. De officiële doopplechtigheid zal in het voorjaar van 2017 plaatsvinden in Zeebrugge (B).

De sleephopperzuiger beschikt over twee dual-fuel motoren van de Belgische motorenfabrikant ABC. De motoren van het type 16VD hebben elk een vermogen van 2.400 kW bij 900 omw/min. De capaciteit van de sleephopperzuiger bedraagt 3.500 kubieke meter en heeft een baggerdiepte van 30 meter.

Mijlpaal voor de baggerindustrie

“De tewaterlating van dit schip is een belangrijke mijlpaal voor de baggerindustrie,” zegt IHC’s Executive Director Shipbuilding, Arjan Klijnsoon. “Al in 2012 is IHC onderzoek gaan doen naar de integratie van LNG op baggerschepen, waardoor we de uitdagingen van deze groene oplossing leerden begrijpen. Dit gaf ons een solide basis om op door te ontwikkelen toen DEME het aanbestedingsproces begon.”

“Het hielp ons om DEME’s voorlopig ontwerp voor twee LNG aangedreven sleephopperzuigers te kunnen bouwen,” vervolgt Klijnsoon. “We zijn er trots op dat we een enorme stap voorwaarts hebben gemaakt in het ontwerp van baggerschepen, en dat we de milieu-impact van DEME’s schepen hebben beperkt. We willen DEME bedanken voor hun nauwe samenwerking en voor het geven van de mogelijkheid om ’s werelds eerste LNG-aangedreven hopperzuiger te bouwen.”

Innoveren vanuit ecologie en efficiëntie

Alain Bernard, Director en CEO van DEME Group: “DEME’s meerjarenprogramma voor uitbreiding van de vloot is gericht op het vergroten van de efficiëntie, zowel in termen van productiviteit als milieuprestaties. Het ontwerp van onze nieuwe schepen wordt geïnspireerd door een drijfveer om voortdurend te innoveren vanuit een perspectief van ecologie en efficiëntie. Als zodanig blijft DEME een toonaangevende rol spelen in de industrie en vermindert het de milieu-impact van zijn activiteiten aanzienlijk.”

lng-powered-hopper-dredger-minerva-4-web

Dual-fuel

Het dual-fuel (diesel en LNG) baggerschip heeft een ‘Green Passport’ en een ‘Clean Design’ notatie, waarmee het ruimschoots voldoet aan de strengste internationale emissie-eisen. De beschikbaarheid van het schip is eveneens vergroot, omdat het voldoet aan de eisen voor een uitgesteld droogdoksysteem.

Schepen die onder dit speciale programma vallen, krijgen een maximum droogdokinterval van 7,5 jaar (in plaats van 5 jaar) door bepaalde bezoeken aan een droogdok te vervangen door inspecties in het water. IHC en DEME zijn verheugd dat dit baanbrekende ontwerp officieel erkend is door de industrie. Op 10 november werden beide bedrijven beloond met een DPC Innovation Award voor dit nieuwe concept.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven