Ga naar hoofdinhoud

Hybride aandrijflijnen van Danfoss geselecteerd voor veerboten in Hamburg

De Editron-divisie van Danfoss Power Solutions is gekozen om aandrijfsystemen te leveren voor drie hybride passagiersveerboten die zullen varen op de Elbe in Hamburg, Duitsland (foto: Danfoss)

De Editron-divisie van Danfoss Power Solutions is gekozen om aandrijfsystemen te leveren voor drie hybride passagiersveerboten die zullen varen op de Elbe in Hamburg, Duitsland. De Duitse scheepswerf Schiffbau- u. Entwicklungsgesellschaft Tangermünde mbH (SET) zal de schepen bouwen voor de Hamburgse vervoersmaatschappij Hadag, waarmee haar vloot wordt uitgebreid tot 29 schepen.

De Hamburgse passagiersveerdienst is een integraal onderdeel van het openbaar vervoer. Met acht routes die bij 20 verschillende pieren stoppen, worden de veerboten jaarlijks door ongeveer 9 miljoen passagiers gebruikt. De stad wil de transportsector, die in 2018 verantwoordelijk was voor 29% van de totale uitstoot, koolstofvrij maken. Hamburg maakt deel uit van de Carbon Neutral Cities Alliance en heeft zich ten doel gesteld de uitstoot tegen 2030 met 55% en tegen 2050 met minimaal 95% te verminderen.

Seriële hybride aandrijflijnen

Alle drie de schepen zullen worden uitgerust met seriële hybride aandrijfsystemen, waaronder aandrijflijnen die zijn ontworpen en geproduceerd door de Editron-divisie van Danfoss. De aandrijflijn omvat een walaansluiting, batterijopslag, en modules voor de voeding van het aandrijf- en AC-netwerk, allemaal verbonden door een compacte DC-link met unieke en gepatenteerde selectiviteit voor een hoge systeemveiligheid. De synchrone reluctantie-geassisteerde permanente magneetgenerator van Editron is gekoppeld aan een Scania-dieselmotor om een genset met variabele snelheid te creëren, die energie levert voor het opladen van de accu’s of als back-up voor de voortstuwing. Twee elektrische eVSP9 Voith Schneider Thrusters zetten de elektrische energie om in zeer efficiënte stuwkracht in combinatie met een grote wendbaarheid. De schepen kunnen ook worden uitgerust met waterstof-brandstofceltechnologie, waardoor in de toekomst emissievrije exploitatie mogelijk wordt.

De schepen kunnen ook worden uitgerust met waterstof-brandstofceltechnologie, waardoor in de toekomst emissievrije exploitatie mogelijk wordt (foto: Danfoss)

Levering in 2024

De eerste veerboot, die tot 250 passagiers zal kunnen vervoeren, moet in 2024 aan Hadag worden geleverd; de andere twee schepen zullen naar verwachting later datzelfde jaar volgen. Daarnaast heeft Hadag een optie om nog eens drie veerboten met brandstofceltechnologie te bestellen, terwijl het systeem mogelijk ook achteraf kan worden ingebouwd op de bestaande passagiersveerboten van de stad.

Compact en licht

Sascha Nitz, marine sales manager bij de Editron-divisie van Danfoss, licht toe: “Onze aandrijflijn is een van de meest compacte en lichtgewicht oplossingen op de markt. Het systeem past gemakkelijk in de machinekamer van een schip en maakt meer ruimte voor passagiers mogelijk. De hoge efficiëntie van ons systeem optimaliseert ook de batterijcapaciteit aan boord, zodat deze past bij het gewenste operationele profiel. Ik wil SET bedanken voor hun vertrouwen in ons voor de aandrijving van deze hybride schepen, die een cruciale rol zullen spelen in het Hamburgse openbaar vervoer.”

Ook interessant: Danfoss en Tesya samen in elektrificatie Zuid-Europese scheepvaart

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven