Global Marine Engineering (GME), een Nederlandse fabrikant van scheepsthrusters voor de internationale scheepvaart, heeft onlangs een 500 kW motor van Hoyer in ontvangst genomen. Deze motor wordt gebruikt in een krachtige thruster die 360 graden draaien kan. Hierdoor wordt het voor schepen eenvoudiger om bij lage snelheid nauwkeurig te manoeuvreren.
Of het nu gaat om containerschepen, veerboten of andere grote zeeschepen, het manoeuvreren naar, in en vanuit drukke havens moet nauwkeurig en betrouwbaar verlopen, zelfs bij lage snelheden. Hierbij komt de kracht van scheepsthrusters naar boven. Global Marine Engineering, waarvan Hoyer hoofdleverancier is van de elektromotoren, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van deze verdraaibare scheepsschroeven. Hoyer leverde onlangs een 500 kW elektromotor, gecertificeerd volgens de Russische RMRS norm voor intrekbare azimuth boeg thrusters.
360-graden thruster
Volgens Robin Franken, Managing Director van Global Marine Engineering, is het hebben van de juiste certificaten van groot belang voor een toeleverancier, waardoor Hoyer in dit geval de ideale partner is. “De motor is geïnstalleerd in onze nieuwe intrekbare azimuth thruster, model GRA1350. Een azimuth thruster kan 360 graden draaien, voor een veel betere wendbaarheid van een schip. De thruster is tevens sterk genoeg om te dienen als hoofdaandrijving om vooruit te komen, maar wordt tevens ingezet bij lage snelheden en het nauwkeurig manoeuvreren. In dit geval heeft de klant gespecificeerd dat de thruster gecertificeerd moest zijn volgens RMRS, een groot voordeel dus dat Hoyer ons zo’n motor kan leveren die voldoet aan de juiste normen.
Wereldwijd
Het merendeel van de motoren die Hoyer levert aan GME zijn gestandaardiseerd en hebben type goedkeuringen in overeenstemming met de eisen van de grote maritieme classificatie-instanties zoals ABS, LRS en DNV-GL. Hierdoor kan Hoyer snel leveren. Franken legt tevens de nadruk op de betrouwbaarheid en de kwaliteit van de motoren als belangrijke redenen om Hoyer als leverancier te kiezen. “Ons motto is ‘first time is right’. Ook onze klanten moeten vertrouwen op onze producten. Wij leveren scheepsthrusters wereldwijd onder meer aan scheepsbouwers Austal in Australië en Damen, die in meerdere landen schepen bouwt. Tegenwoordig zijn de meeste moderne schepen uitgerust met boegthrusters en worden oudere schepen ‘gerefurbished’ als ze in het dok liggen. En de groei is er nog niet uit.”