Tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag 2022 (NATD), die op donderdag 15 september in Doesburg plaatsvindt, wordt de energietransitie zichtbaar voor de maritieme en de mobiele aandrijftechniek. In totaal acht sprekers gaan het hebben over onder meer energie-efficiëntie, elektrificatie, batterijtechnologie, waterstof, innovatieve hydrauliek en remote commissioning. Daarnaast is er tijd om te netwerken en presenteren diverse bedrijven zich met de nieuwste en duurzame aandrijvingen.
De ontwikkelingen in de mobiele en maritieme aandrijftechniek gaan snel. Sneller dan menigeen zich kan voorstellen. Gedreven door strengere emissie-eisen en een verduurzaming van de maatschappij gaan de aandrijvingen in mobiele machines en in de scheepvaart op de schop. Soms is het letterlijk dieselmotor eruit en elektromotor erin.
Dan is het de vraag: waar komt de energie vandaan? Uit speciale accupakketten of toch uit een fuel cell die op waterstof draait? Is hybride een betere oplossing of slechts een overgang naar volledig emissieloos? En als de aandrijving elektrisch wordt, welke elektromotor is dan het meest geschikt? En hoe zit het met de complete elektrische aansturing, de koppeling naar hydrauliek, het boordnet, veiligheden, oplaadmogelijkheden of het tanken van waterstof?
Vanuit de redactie van Aandrijftechniek zijn diverse sprekers benaderd die met innovatie bezig zijn op het gebied van duurzame en schonere aandrijvingen voor de mobiele en de maritieme sector. Maar waar gaan ze het over hebben? Een korte samenvatting:
Efficiënte drivetrain
Keynote speaker Telian Franken is Prototype Team Lead bij Lightyear. Franken zal in zijn presentatie dieper ingaan op de technologie van Lightyear met de nadruk op drivetrain bestaande uit accu, inverter en elektromotor. De engineers van Lightyear hebben de inverters en naafmotoren geheel zelf in huis ontwikkeld. Het bedrijf streeft een zeer hoge efficiency na voor haar aandrijvingen. Hoe ze dat doen, zal in de Engelsetalige presentatie van Franken verder worden uitgediept.
Elektrische scheepvaart
Daarna neemt Moritz Krijgsman van MARIN het stokje over. Er is een complex speelveld gaande dat het voor scheepseigenaren niet eenvoudig maakt om technische keuzes te maken voor vermogen, voorstuwing en energie (-opslag) systemen (VVE). Krijgsman zal in zijn presentatie op hoofdlijnen uitleggen hoe zij dat aanpakken en zal enkele oplossingen laten zien, waarin elektrische aandrijftechniek een hoofdrol speelt.
Innovatieve hydrauliek
De volgende spreker is Matthijs Simons van Bosch Rexroth. Hij gaat het niet alleen hebben over innovatieve hydrauliek voor sleepboten, maar ook over het werken op afstand. Door Covid konden de engineers de afname van de technologie niet op locatie doen in het Verre Oosten, maar werd de term remote commissioning ineens heel actueel.
Schaalbare batterijtechnologie
Als het om batterijtechnologie gaat kunnen we in Nederland niet om ELEO Technologies heen. Dit scale-up bedrijf in Helmond maakt schaalbare batterijpakketten voor onder meer bouwmachines. ELEO gebruikt daarbij celtechnologie die de auto-industrie ook gebruikt, maar maakt deze technologie geschikt voor de industrie. Daarbij legt het bedrijf de nadruk op energiedichtheid. Bas Verkaik, mede-oprichter van ELEO, vertelt over uitdagingen, oplossingen en voorbeeldcases in deze sector.
Turnkey brandstofcelsystemen
Jonas Brendelberger, mede-oprichter van Zepp.solutions, gaat tijdens zijn presentatie in op het fenomeen waterstof. Aan bod komen de mogelijkheden van brandstofceltechnologie voor verschillende toepassingen, het turnkey brandstofcelsysteem van zepp en een usecase waarin dieper wordt ingegaan op de praktische mogelijkheden en resultaten.
Elektrificatie mobiel equipment
De transitie naar duurzame elektrische en hybride aandrijvingen is in volle gang. Tijdens zijn presentatie op de Nationale Aandrijftechniekdag gaat Michel Wondergem, Senior Technical Specialist, in op hoe Hydrauvision het elektrificeren van hun equipment benadert en aanpakt. Welke keuzes moeten er worden gemaakt om klaar te zijn voor de toekomst?
Waterstofaangedreven graafmachine
Mourik Infra en Accenda werkten nauw samen bij de ontwikkeling en bouw van de eerste waterstofaangedreven graafmachine. Walter Deelen, directeur Mourik Infra en Martin Seiffers van Accenda, gaan in een duo-presentatie in op dit project. Vanuit Mourik wordt beschreven waarom ze dit doen als bedrijf, terwijl Accenda de nadruk legt op de realisering van dit complexe project.
Netwerken in industriële omgeving
Rondom de presentaties is er ruimte om te netwerken met sprekers, maar ook met de partners die dit event ondersteunen. Naast de hoofdpartners Bosch Rexroth en Hydrauvision zijn dat WEG Nederland (elektromotoren en frequentieregelaars), Urban Mobility Systems (conversiekits mobiele machines) en Parker Hannifin (hydraulische en elektrische aandrijvingen).
De Nationale Aandrijftechniekdag 2022 vindt plaats in LOC 17 te Doesburg. Deze eventlocatie met een industrieel verleden ligt aan de jachthaven en is goed bereikbaar. En er is voldoende gratis parkeergelegenheid. Alle informatie rondom het event inclusief het bestellen van entreekaarten kan via www.aandrijftechniekdag.nl.