Team Delft Hyperloop van de TU Delft presenteerde onlangs het ontwerp waarmee het team deelneemt aan de Hyperloop-competitie van Elon Musk in de USA. De Hyperloop is een revolutionair concept, dat bestaat uit een buizensysteem met capsules waarin mensen met bijna de snelheid van het geluid worden vervoerd.
In 2015 werd de aftrap gegevens voor de ‘Hyperloop Pod Competition’ voor studententeams en bedrijven over de hele wereld om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren. Het team van de TU Delft is inmiddels door naar de tweede ronde, die binnenkort in Texas plaatsvindt. Daarna zal Team Delft Hyperloop een prototype van de capsule bouwen.
Delft Hyperloop heeft gekozen voor een ontwerp van een capsule met een aerodynamische vorm en een elektrodynamische ophanging. Om de capsule in de tunnel te laten zweven heeft het Delftse team gekozen voor permanente magneten. Als deze magneten, die onder de capsule zijn geplaatst, boven een geleidende plaat van bijvoorbeeld aluminium bewegen, gaat de capsule vanzelf zweven. Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. Ook in het Delftse ontwerp is geen mechanisch contact, wat betekent dat wanneer de Hyperloop-trajecten eenmaal zijn aangelegd, er nauwelijks tot geen onderhoud nodig is.

Team Delft Hyperloop zal op 29 en 30 januari 2016 als een van de meer dan honderd teams naar het Design Weekend van SpaceX in Texas afreizen om het design te presenteren. Daarna begint het team direct aan de bouw van de Hyperloop-capsule in Delft om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd. Deze finale vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waarin de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties.