Ga naar hoofdinhoud

‘Elektrificeren is een sleutelgebied voor innovatie’

De GVM-motor (links) is een pm-motor die op hoge toeren kan draaien met een uitzonderlijk hoog rendement. Links de inverter (foto: Paul Quaedvlieg)

Parker Hannifin, partner van de Nationale Aandrijftechniekdag, is met zijn 105-jarig bestaan een gevestigde waarde in de aandrijftechniek. “We willen de productiviteit en daarmee winstgevendheid van onze klanten in verschillende industriële en mobiele markten verbeteren. Met het oog op de energietransitie zijn we daarom niet alleen actief in hydrauliek en pneumatiek, maar is ook de focus richting elektrificatie toegevoegd”, zegt Frank Wiertz, sales manager distribution van Parker Benelux.

Volgens Wiertz is het noodzakelijk dat we met z’n allen de CO2-uitstoot en andere emissies zoals stikstof verminderen. “Met elektrificatie gaan we dit zeker realiseren. Alles komt nu in een stroomversnelling, maar elektrificeren is niet nieuw. We doen al enige jaren onderzoek en ontwikkeling op dit gebied. In Amerika hebben we hiervoor het Electrification Technology Center opgericht. Onze engineers werken hier aan de volgende generatie motion technologiesystemen die innovatie voor moderne machines stimuleren.”

Sleutelgebied voor innovatie

Het elektrificerenvan voertuigen is in de komende decennia een sleutelgebied voor innovatie. De ontwikkelingen op de markt voor personenauto’s zijn te danken aan nieuwe accutechnologie en lagere productiekosten, maar deze zullen steeds sneller doorwerken in de hele mobiele elektrificatie-sector.

“Zo is het elektrificeren van bouw- en mijnvoertuigen, stadsbussen en maritieme applicaties eveneens een dwingende noodzaak,” aldus Wiertz. “Om dit te bereiken zullen voertuigontwerpers moeten samenwerken met leveranciers die meedenken en helpen bestaande oplossingen aan te passen en nieuwe technologieën te ontwikkelen. We zijn een van de weinigen die een totaalpakket kunnen bieden op dit vlak en klanten kunnen ontzorgen.”

GVM-motor

Een van de producten van Parker waar veel vraag naar is, is de GVM-motor (PMAC-technologie), zegt Wiertz. “Het is een permanent magneetmotor die op hoge toeren kan draaien met een uitzonderlijk hoog rendement, en naarmate het benodigde vermogen groter moet zijn, kan een groter type worden gekozen dat alleen een langere lengte heeft. De draaimoment-densiteit en snelheidsmogelijkheden van deze permanente magneetwisselstroommotoren in combinatie met een op de juiste spanning afgestemde inverter of frequentieregelaar leiden tot schonere en zuinigere voertuigen.”

Waterstoftechnologie

Batterijtechnologie is een bekend opslagmedium om elektromotoren van de nodige energie te voorzien, maar ook waterstof is een optie in de aandrijftechniek. “We ontwikkelen onder meer brandstofcellen en andere componenten voor waterstoftoepassingen en zijn toegetreden tot de Hydrogen Concil. Dit is een wereldwijd initiatief dat waterstof ziet als een oplossing die de schone energietransitie bevordert. Wij willen de inspanningen om koolstofarm te worden ondersteunen met een breed scala aan oplossingen die een veilige en efficiënte werking mogelijk maken voor een verscheidenheid aan waterstoftoepassingen. Er zijn meerdere routes die bijdragen aan de energietransitie.”

Nationale Aandrijftechniekdag

Parker is aanwezig op de Nationale Aandrijftechniekdag. “Tijdens deze dag willen we in gesprek gaan met bedrijven die op zoek zijn naar elektrificatieoplossingen. Daarnaast hopen we ook andere productontwikkelaars te ontmoeten, want ook zij geven ons inspiratie. Met z’n allen dragen we zo bij aan een duurzame toekomst.”

Wilt u ook in gesprek met Parker over elektrificatie en waterstoftechnologie? Kom dan naar de Nationale Aandrijftechniekdag 2022 in Doesburg. Aanmelden kan hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven