Ga naar hoofdinhoud

Eerste LNG refit binnenvaartschip opgeleverd

3D-impressie van de ombouw van Eiger-Nordwand naar LNG-aandrijving

Donderdag 19 juni is in Rotterdam officieel het eerste refit binnenvaartschip naar Liquified Natural Gas (LNG) aandrijving opgeleverd. Het koppelverband Eiger-Nordwand van Danser Group werd door de firma Koedood in samenwerking met Wärtsilä omgebouwd. Met de Dual-Fuel motoraandrijving van Wärtsilä vaart het schip nu voor 95 tot 99 procent op LNG, wat aanzienlijke uitstootreducties oplevert.

Met dit eerste ombouwproject van een binnenvaartschip naar LNG is Danser Group voorloper in de stijgende vraag naar schoner transport in Europa. De Europese Unie co-financiert dit LNG ombouwproject binnen haar ambitieuze plannen om de transportsector te vergroenen. Dit gebeurt middels het Trans-European Transport Network Programma, onderdeel van het project LNG Masterplan voor Rijn-Main-Donau en het INTERREG-project MariTIM-ECO² Inland Vessel.

Ombouw Eiger-Nordwand

Het koppelverband Eiger-Nordwand is niet alleen het eerste binnenvaartschip dat omgebouwd werd naar LNG, het is tevens het eerste container binnenvaartschip ter wereld met een Dual-Fuel aandrijving. Het project werd door Danser turn-key in opdracht gegeven aan Koedood en Wärtsilä. Zij realiseerden de ombouw van diesel naar LNG binnen drie maanden. Hiervoor leverde Wärtsilä twee 6L20DF hoofdmotoren: deze Dual-Fuel technologie biedt Danser Group flexibiliteit in brandstofkeuze, aangezien de motoren kunnen lopen op LNG en gasolie.

De LNG-tank van maar liefst 60.000 liter is onderdeks geplaatst voor het motorschot, in een tankruimte ter grootte van zes 20 ft containers. Om optimale veiligheid te waarborgen, wordt de tankruimte mechanisch geventileerd en zijn de zij- en bovenkant van de tankruimte open. Verder is de Dual-Fuel motor dubbelwandig uitgevoerd en bij eventuele problemen in de gastoevoer schakelt de motor binnen één seconde automatisch over op dieselolie.

Uitstootreductie en kostenbesparing

De ombouw naar LNG levert de Eiger-Nordwand grote voordelen op in uitstootreductie en besparing in brandstofkosten. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt flink gereduceerd: 20% minder CO2, 85% minder stikstof en 99% minder fijnstof. Op basis van de huidige brandstofprijzen zal de investering van de ombouw door Danser Group binnen circa zeven jaar worden terugverdiend.

LNG-aandrijving zorgt voor schonere binnenvaart

Ben Maelissa, Directeur Danser Group over de refit: “Met dit ombouwproject, dat we in nauwe samenwerking met Wärtsilä en Koedood hebben weten te realiseren, brengen we de voordelen van gasaandrijving naar de binnenvaart. Dit betekent een sterke bevestiging van gas als schonere brandstof voor de scheepvaart, waarmee we een nieuwe standaard zetten op het gebied van ecologische en economische duurzaamheid op de Europese binnenwateren.”

Bram Kruyt, Director Inland Waterways Wärtsilä: “De enorme ervaring die Wärtsilä heeft met de Dual-Fuel motoren – meer dan duizend motoren en 10 miljoen bedrijfsuren – gebruiken we om ook de binnenvaart te vergroenen met deze technologie. In samenwerking met Koedood Dieselservice, een begrip in de binnenvaart, zijn we in staat om de binnenvaart optimaal te bedienen met complete voortstuwingsinstallaties, inclusief de inbouw.”

Ondersteuning Europese Unie

Het Trans-European Transport Network Programma (TEN-T) is opgericht ter ondersteuning van de bouw en modernisering van de vervoersinfrastructuur in de Europese Unie. Het LNG Masterplan voor de Rijn-Main-Donau is een van de projecten met een totale financiële steun van de EU van meer dan 40 miljoen euro. De Eiger-Nordwand refit, voor 50% gefinancierd voor de gas gerelateerde componenten door TEN-T, is de eerste gefinaliseerde LNG pilotimplementatie in het LNG Masterplan project (van in totaal 8 schepen en 2 terminal projecten). De operationele ervaring van deze innovatieve retrofit zal bijdragen aan het verder inzetten van LNG als een milieuvriendelijke en efficiënte brandstof voor de binnenvaart. Sofie Cabanis van de DG Mobiliteit en Vervoer van de Europese Commissie over dit project: “Met dit LNG ombouwproject draagt Danser bij aan de verdere ontwikkeling van LNG als transportbrandstof.”

Meer informatie over Trans-European Transport Network Programma van de Europese Unie kunt u hier lezen.

 

 

 

 

 

Eén reactie op “Eerste LNG refit binnenvaartschip opgeleverd

  • Peter de Heer

    Je kan het binnenvaartschip beter op Shell GTL laten varen. hoef je de scheepsmotor en de brandstof voorziening niet om te bouwen.
    GTL is een vloeibare brandstof net als Diesel brandstof, alleen met de voordelen van LNG.

Reacties zijn uitgeschakeld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven