Ga naar hoofdinhoud

De remmen van Ringspann worden groter en groter

Remmen zijn er in veel soorten en maten. Dit is een hydraulisch bekrachtigd en met een veer gelicht remzadel voor windenergie- en transportsystemen (foto: Ringspann Benelux)

Ringspann heeft een naam opgebouwd met spanelementen, krimpschijven en vrijloopkoppelingen. Minder bekend is dat het bedrijf ook al vele jaren industriële remmen ontwikkelt en produceert. De laatste jaren zoekt men voor de diverse productgroepen steeds meer de maritieme markt op, waaronder behalve scheepsbouw ook on- en offshore windenergie wordt verstaan. Daar gaan de vermogens alsmaar omhoog, en dus ook het vereiste remvermogen en de remmen.

Directeur Eduard Doeschotte van Ringspann Benelux vertelt over de ontwikkeling van zijn leveringsprogramma. “De markt voor spanelementen en vrijloopkoppelingen is wel stabiel maar groeit niet. Er zijn de nodige aanbieders en vooral voor spanelementen is er veel concurrentie uit China. Deze fabrikanten hebben de nodige maat-, tolerantie- en andere kwaliteitsproblemen, zodat wij momenteel met onze kwaliteit en korte levertijden (meestal vanuit voorraad in Goor) weer klanten terugwinnen.”

Remmen zijn momenteel een speerpunt. Ringspann maakt al vele jaren kleine remmen en dat programma bouwt men steeds verder uit naar grotere vermogens en afmetingen. Die levert de onderneming aan de gehele industrie, van ‘light’ tot ‘heavy’. Bij deze laatste moet u denken aan bijvoorbeeld lieren, havenkranen en windenergie. Doeschotte: “Wij richten ons in dit laatste segment eerst op de kleinere windturbines, tot zo’n 1 MW. Wij zien in dit vermogensgebied mogelijkheden, bijvoorbeeld in de zogeheten lamellenmolens, maar zeker ook in andere type windmolens. In de toekomst zullen we ook remmen voor grotere vermogens gaan aanbieden.”

Een belangrijk voordeel van het programma vindt Doeschotte kwaliteit. “De remmen zijn Duits en degelijk maar wel iets duurder. Het probleem is dat de klant die meerprijs moet betalen maar niet kan doorberekenen aan de eindgebruiker die er van profiteert. Gelukkig kijken steeds meer eindgebruikers naar de total cost of ownership waarbij ‘long term solutions’ als belangrijk worden gezien. Dan tellen de lagere onderhoudsbehoefte en -kosten zwaarder mee.”

Leveringsprogramma remmen

Ringspann heeft het programma remmen in de loop der jaren aardig uitgebouwd. Het standaardprogramma begint met de kleine DH005 die remmomenten van 1 Nm tot 15 Nm aan kan en eindigt (op dit moment) bij de grote HW180 die remmomenten tot 340 000 Nm (afhankelijk van de diameter van de schijf) kan verwerken. Er zijn grotere remmen getest maar deze worden alleen gebouwd op aanvraag.

RS2
Remmen zijn er in vele soorten en maten. Dit is een veerbekrachtigd en pneumatisch gelicht remzadel (foto: Ringspann Benelux)

De belangrijkste typen zijn de pneumatisch bekrachtigde remmen en de veiligheidsremmen. De laatste zijn meestal veerbekrachtigd; er zijn veel vragen naar elektromagnetisch bekrachtigde remmen, maar deze zijn kostbaar door de hoogwaardige natuurmagneten. In de praktijk worden ze alleen toegepast in windturbines, omdat ze (in tegenstelling tot mechanische uitvoeringen) op afstand kunnen worden bewaakt.

Voor remmen geldt hetzelfde als voor bijna alle aandrijfcomponenten: hoe groter de toerentallen, koppels en vermogens, des te meer rekenwerk en engineering komt er aan te pas.

Helaas denken klanten dan meteen, dat het bedrijf ook snel remmen kan leveren. Deze componenten vragen echter veel aandacht en veel meer overleg met de klant. Doeschotte: “Industriële remmen zijn geen voorraadproduct. Het zijn veiligheidsvoorzieningen, je moet daar veel zorgvuldigheid in betrachten.

Er zijn veel factoren die een rol spelen in een applicatie: reactietijd, omgevingstemperatuur, maximaal toelaatbare temperatuur, maximale druk, toerentallen, traagheidsmomenten, etcetera. Vandaar dat wij in onze catalogus een uitgebreid vragenformulier hebben. Hier is behalve kennis ook boerenverstand voor nodig: een 10 mm as en een remmoment van 100 000 Nm gaan niet samen.”

Zeewaardig

Een trend binnen het remmen programma van Ringspann is, dat men de componenten volledig zeewaardig maakt. Het initiatief hiertoe is afkomstig van de vestiging in Goor, dat actief is in de maritieme markt. “Op zee, waar in de verre omtrek geen monteur of reservedeel te krijgen is, wil je absolute zekerheid. Wil je hier slagen, dan moet de gehele component zeewaardig zijn: het materiaal zelf, maar ook de coating, de afdichtingen, alles. Onze systemen zijn helemaal dicht. De constructiedelen worden vervaardigd uit roestwerend gietstaal met roestwerende coating, dus niet uit gietijzer. Alle remmen hebben twee scharnieren, zodat ze altijd de bewegingen van de schijf kunnen volgen en overmatige slijtage tegengaan. Dit resulteert in minder en vooral gelijkmatiger slijtage dan bij enkelvoudige scharnieren, resulterend in lagere onderhoudsintervallen en dus -kosten.”

Het volledig artikel vindt u in het oktober-nummer van Aandrijftechniek.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven