De trials zijn met succes afgerond en de realisatie van de eerste projecten is een feit: de eerste Boom Lock van High Wind draagt voortaan bij aan een veilige installatie van windturbines op zee. Het systeem werd gemonteerd op een kraan van de Neptune, een schip van GeoSea. High Wind is een consortiumbedrijf met partners GeoSea, Sarens, SBE en PMV. Het was De Meyer (Temse) die werd geëngageerd om de Boom Lock te bouwen.
In 2012 werd High Wind opgericht onder de vleugels van het TINA-investeringsfonds van de Vlaamse Overheid en PMV, met als doel innovatieve projecten te ondersteunen. Het objectief van High Wind was duidelijk: een oplossing ontwikkelen voor de weersonafhankelijke installatie van windturbines op zee. Die moest niet alleen zorgen voor meer veiligheid bij de installatie, ze zou ook resulteren in een aanzienlijke kostenbesparing. Immers, 30% van de tijd liggen de werkzaamheden op installatieschepen stil omwille van een te sterke wind.
De initiële denkpiste voor het bouwen van een grote robot op zee liet men omwille van de financiële onhaalbaarheid en de impact op de huidige installatiemethodieken vrij snel varen. In tweede instantie kwam het idee om de klassieke offshore kranen aan te passen. Op die kraan moest een systeem worden gemonteerd dat de beweging van de kraanhaak en de last onder controle hield. Zo zou ook bij sterke wind veilig en tijdbesparend verder gewerkt kunnen worden. Het concept van de Boom Lock was geboren.
Van detail engineering tot project management
Johan Heiler: “Van bij het begin werd de strakke deadline van één jaar vooropgesteld. High Wind deed de basic- en concept-engineering zelf. Voor de realisatie van de Boom Lock moesten we kunnen rekenen op een partij die constructie én detail-engineering in-house kon doen. In De Meyer vonden we een echte machinebouwer, een partner die het hele project kon managen, van constructie tot logistiek en installatie aan boord van het schip.”
De Meyer ging ervoor en startte met de detail-engineering. Dirk De Meyer, algemeen directeur: “Ons team was meteen bereid om de uitdaging aan te gaan. Niet zonder enig risico, want aanvankelijk waren er zelfs nog geen detailtekeningen. Het waren onze eerste stappen in de wereld van de offshore, maar we hadden er zin in.”
Geslaagde interface

Het hele project door zaten alle betrokken partijen op één lijn. “Bij dergelijke grootschalige projecten doen zich onvermijdelijk problemen voor. Maar die werden altijd opgelost, zonder zwaardgevechten,” lacht Johan Heiler. Alle partners, waaronder ook de firma Bakker Sliedrecht, kwamen ter plaatse in het atelier van De Meyer voor het elektrisch bekabelen en integraal testen van de constructie. Geen stuk ging buiten alvorens het minutieus was getest.
De Meyer bouwde bovendien ook de stoel voor de Boom Lock, een driedimensionaal element in staal dat precies moest passen op de bestaande kraan- en scheepsconstructie. Heiler: “Blij dat we dit in één hand hebben gelegd, want ook dit aspect was een uitdaging op het vlak van 3D-meten en werken met toleranties.”
De lange tijd die werd geïnvesteerd in de engineering resulteerde uiteindelijk in een tijdige oplevering én feilloze montage van de Boom Lock op de kraan van de Neptune. “Alles paste perfect,” aldus Johan Heiler, “en dat is een hele prestatie bij twee zulke complexe constructies die onafhankelijk werden ontworpen en gebouwd.”
Som van uitdagingen
Er moest worden gewerkt binnen het kader van de bestaande kraan op de Neptune. Er was de enorme gewichtsrestrictie van de constructie en het werken met hoog-sterktestaal, wat extra eisen aan lassers vraagt én verregaande, speciale keuringen. Bijzondere maattoleranties en verdeling van de krachten, stuk voor stuk factoren die enkel en alleen met precisiewerk kunnen aangepakt worden.
Denken aan een volgend project
GeoSea voltooide met de Boom Lock op de Neptune ondertussen al een maintenance project voor de Belgische kust en installeerde 15 turbines voor een windmolenpark in het VK. Doel van High Wind is de standaard te worden in deze relatief kleine industrie.