Ga naar hoofdinhoud

Data loggen voor nog snellere rondetijden

De F1 bolide van Weekers is live te zien op de WoTS op de stand van Sigmacontrol, hal 11, stand B052 (foto: SigmaControl).

Data loggen speelt bij races een steeds grotere rol. Aandrijftechniek dook daarom in de F1 wereld, maar dan die van de motor-zijspanklasse. Op de WoTS 2018 is een live demo te zien van de F1 zijspan van Rogier Weekers met S-Dias configuratie van Sigmatek.

Rogier Weekers van Weekers Techniek in Geldrop heeft veel ervaring in de motorracewereld. Eerst als soloracer, sinds enkele jaren ook als zijspanracer. Daarnaast is Weekers techneut in hart en nieren en wordt tegenwoordig ingeschakeld als adviseur en probleemoplosser bij grote bedrijven.

Volgens Weekers is data kennis en van groot belang om nog betere resultaten en snellere rondetijden neer te kunnen zetten. “De data die ik analyseer, geeft aan de hand van de GPS locatie weer waar ik rem, waar ik gas geef, waar ik teveel wielspin heb etc. Zo kan ik precies uitdokteren in welke bocht ik later kan remmen, of juist eerder. Door deze data te analyseren en te finetunen, kan ik nog snellere rondetijden neerzetten.”

Compacte S-Dias modules

Om de data op te slaan, gebruikt Weekers een viertal S-Dias modules van Sigmatek. Deze modules zijn zeer compact en kunnen toch veel data verwerken. De CP102 is de CPU-module met Edge2 processor, daarnaast zit een DM161 digital mix module met acht digitale ingangen en acht digitale uitgangen, dan de KL091 voedingsmodule en tot slot een AI088 analoge input module voor bijvoorbeeld de temperatuurmeting.

Alle data die via de S-Dias Sigmatek modules binnenkomt, moet via software worden geanalyseerd. “Vanuit mijn verleden als machinebouwer heb ik al langer ervaring met de Lasal software van Sigmatek. De kracht van Lasal is het object georiënteerd programmeren. Alles is in kleine blokken op te delen, waardoor iets veel gemakkelijker aan te passen is. Bovendien past dat ook in de tijdgeest van minder kosten en meer flexibiliteit.”

Een beetje wielspin mag

Rogier legt uit welke data hij allemaal wil meten. “Van het motorblok wil ik de inspuitduur en het inspuitmoment weten, dan kan ik in de gaten houden wat het motormanagementsysteem doet. Ook de stand van de gashendel gaat via een sensor naar de datalogging. De motortemperatuur en koelwatertemperatuur zijn eveneens van belang.

Verder wil ik de remdruk meten, die wordt door twee Balluff druksensoren gemeten. Desnoods kan ik de remdruk onder het rijden nog finetunen. Daarnaast meten we via GPS de snelheid en de wielsnelheid. Dan kan ik exact zien waar eventueel wielspin is. Een beetje wielspin mag, maximaal 2% tot 3% wielspin bij maximale aandrijfkracht.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven