Cummins, actief in de ontwikkeling, bouw en plaatsing van waterstofsystemen, presenteert een middelzware concept-truck die wordt aangedreven door een waterstofmotor met interne verbranding (H2-ICE). De proof-of-concept-installatie heeft een vermogen van 290 pk (216 kW) en is voorzien van een waterstofopslagsysteem met een hoge druk van 700 bar. De H2-ICE-conversie benadrukt de mogelijkheid voor vrachtwagentoepassingen met een brutogewicht van 10 tot 26 ton (GVW) om op koolstofvrije waterstofbrandstof te rijden met een potentieel bereik van maximaal 500 kilometer.
“De H2-ICE-concepttruck die op de IAA wordt getoond, plaatst Cummins in de voorhoede van deze snel opkomende technologie voor verbrandingsmotoren op koolstofvrije waterstofbrandstof”, aldus Alison Trueblood, Cummins Executive Director – On-highway Business Europe. “Terwijl de waterstofcellen van Cummins een zeer effectieve oplossing bieden voor specifieke toepassingen binnen de vrachtwagenindustrie, kunnen onze waterstofmotoren ook helpen om het wagenpark sneller koolstofvrij te maken door een lagere kostenbasis te bieden met behulp van meer bekende motortechnologie,” vervolgde hij.
Vervanging dieselmotor
Het Cummins H2-ICE-project maakte gebruik van een Mercedes-Benz Atego 4×2 vrachtwagen, een veelzijdig en veelgebruikt voertuig voor multidistributietransport. De waterstofombouw doet geen afbreuk aan de prestaties, de laadcapaciteit of het laadvermogen van de truck. De naadloze vervanging van de dieselmotor door de 6,7-liter waterstofmotor en de integratie met de bestaande aandrijflijn onderstrepen het vermogen van H2-ICE om een koolstofvrije oplossing te bieden voor wagenparken op basis van lagere kosten en een gemakkelijker te implementeren technologietraject.
De technische ontwikkeling van de H2-ICE-concepttruck is uitgevoerd door het Cummins-team in de fabriek in Gross-Gerau, Duitsland, in samenwerking met specialisten op het gebied van voertuigtechniek, de EDAG-groep.
Vermogen
De B6.7H waterstofmotor met een vermogen tot 290 pk (216 kW) en een piekkoppel van 1200 Nm is een volledig nieuw motorplatform met geavanceerde technologie om de vermogensdichtheid te vergroten, wrijvingsverliezen te beperken en de thermische efficiëntie te verbeteren. Daardoor zijn de prestaties gelijkwaardig aan die van een dieselmotor met vergelijkbare cilinderinhoud en zijn ze compatibel met dezelfde transmissies, aandrijflijnen en koelpakketten. Een ander voordeel van de motor is dat hij aanzienlijk stiller loopt dan een diesel.
Waterstofopslag met hoge capaciteit
Cummins partnerschap met waterstofopslagspecialist Nproxx leverde een belangrijke hulpbron voor de integratie van de waterstoftanks, die bij een hogere werkdruk van 700 bar werken om de brandstofopslagcapaciteit te vergroten. Het chassis biedt plaats aan twee brandstoftanks met een totale capaciteit van ongeveer 40 kg waterstof, terwijl er nog ruimte overblijft voor een hulptank van ongeveer 10 kg. De waterstoftanks zijn structureel versterkt met koolstofvezel voor een goede verhouding tussen sterkte en gewicht. Dankzij de brandstofopslag met grote capaciteit, gecombineerd met de energie-efficiëntie van de directe injectie en de “learn burn”-verbranding, is een potentiële actieradius tot 500 kilometer te bereiken, wat voldoende is voor de meeste middelzware vrachtwagens en aanzienlijk meer is dan een elektrisch aangedreven vrachtwagen van vergelijkbare grootte.
Waterstof tanken
Een door Cummins ontworpen brandstofregelmodule brengt het waterstofvulpunt, de brandstoffiltratie en het brandstofdistributiesysteem samen in één toegankelijke eenheid. Het bijvullen van de vrachtwagen met waterstofgas duurt naar schatting slechts 10 minuten. De ontwikkeling van H2-ICE-technologie breidt de koolstofvrije technologieportfolio van Cummins uit.
Brandstof-agnostische platforms
De B6.7H-waterstofmotor zal op de Cummins-stand op de IAA worden aangevuld met de X15H-waterstofmotor, die potentieel koolstofvrije waterstofkracht kan leveren aan vrachtwagens voor lange afstanden tot 44 ton GVW, met een topvermogen van 530 pk (395 kW) en een maximumkoppel van 2600 Nm. Een zware vrachtwagen met een waterstofbrandstofopslagsysteem met hoge capaciteit en aangedreven door de X15H biedt naar schatting een potentiële actieradius van meer dan 1000 kilometer.
Ook interessant: Cummins treedt toe tot de alliantie waterstofmotoren