Ga naar hoofdinhoud

Continental investeert in hyperloop-technologie

Een tandriem van Continental drijft de HyperPodX van de Hochschule Emden/Leer en de Universität Oldenburg aan (foto's: Continental).

Technologieconcern Continental houdt zich actief bezig met de toekomst van de logistiek en stapt nu ook in de ontwikkeling van hyperloop-technologie. Om te beginnen ondersteunt het concern het onderzoekswerk van jonge technici.

Voor het project HyperPodX hebben studenten van de samenwerkende leergang Engineering Physics van de Hochschule Emden/Leer en de Universität Oldenburg in het kader van een wedstrijd van het Amerikaanse bedrijf SpaceX een hyperloop ontwikkeld. De aandrijving gebeurt met behulp van een high performance riem van Continental.

De mobiliteit van de toekomst rijdt ook op rails. Veilig, betrouwbaar en vooral snel transport is beslissnd voor de logistiek van de toekomst. De huidige bestaande infrastructuur is nauwelijks voldoende voor de toenemende goederenstromen in de toekomst. De industrie heeft nieuwe en efficiënte alternatieven nodig.

Continental ziet in nieuwe railverkeersoplossingen zoals de hyperloop een veelbelovende technologie voor de toekomst. Het bedrijf geeft zijn kennis uit negen jaar ervaring in de logistiek door aan de ingenieurs van morgen.

Hyperloop-technologie

Met een hyperloop-systeem zou het transport van mensen en goederen met een snelheid van meer dan 1000 km/u mogelijk zijn – te vergelijken met straalvliegtuigen. Het voordeel ten opzichte van transport door de lucht is, dat de hyperloop duidelijk milieuvriendelijker is en zou in het ritme van een metro kunnen worden gebruikt.

Het technologische concept is gebaseerd op het idee om in tunnelachtige buizen de bij reguliere treinen gangbare weerstanden te beperken teneinde veel hogere snelheden met de voertuigen te kunnen halen. Vooral de luchtweerstand wordt daarbij tot nagenoeg nul gereduceerd. In de buizen heerst een luchtdruk die niet meer dan 1% van die van de gangbare luchtdruk in de atmosfeer bedraagt. Bovendien heeft de hyperloop geen wielen, zodat ook hier geen wrijving ontstaat. In plaats daarvan gebruiken de capsulevormige voertuigen magneetzweeftechniek of luchtkussens voor de voortbeweging.

Toekomstige hyperloop projecten

Een traject van 1000 km in een uur? Voor de logistiekbranche biedt het idee van een dergelijk transportmiddel tussen de wereldwijde productielocaties talrijke nieuwe mogelijkheden. Ingewijden schatten dat het nog drie tot vijf jaar duurt eer de eerste hyperloop daadwerkelijk voor goederentransport kan worden gebruikt. Er zijn diverse trajecten in aanbouw, bijvoorbeeld in Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten, en er wordt ook gesproken over het traject Wenen-Praag.

Wanneer de hyperloop-technologie zichzelf daar bewijst en er concrete projecten worden gerealiseerd, profiteren ondernemingen niet alleen door het veel snellere goederentransport in vergelijking met de huidige railvoertuigen of vrachtwagens. De hyperloop heeft door de geringe weerstand maar een fractie van de energie nodig voor de voortbeweging en is daarmee een even economische als duurzame oplossing. Bovendien ontlast het systeem het wegen- en spoorwegnet. Op de lange termijn moet de hyperloop dan ook voor personenvervoer worden gebruikt.

hyperloop met Continental
Met steun van Continental werken studenten aan de logistiek van de toekomst.

Aandrijfriemen

Continental heeft het potentieel van de technologie snel herkend en werkt samen met jonge talenten aan de verdere ontwikkeling. Zo werkt het bedrijf momenteel samen met studenten van de Hochschule Emden/Leer en de Universität Oldenburg. Zij hebben de afgelopen maanden nagedacht over de manier waarop de hoge snelheden veilig en betrouwbaar kunnen worden bereikt.

Hun concrete opdracht in het kader van de competitie van SpaceX was, het prototye voor een een hyperloop met een aandrijving te ontwikkelen, die in vacuüm een hoge versnelling krijgt, kan remmen en over een eigen energievoorziening beschikt. De studenten hebben deze uitdaging opgelost met een elektromotor met 170 kW vermogen. Deze brengt het 250 kg zware prototype op een topsnelheid tot 500 km/u.

Voor de aandrijving hadden ze een hoog koppel en een krachtige riemoverbrenging nodig. Continental heeft eerst advies gegeven en vervolgens de geschikte speciale riem ter beschikking gesteld. Deze kan dankzij zijn materiaaleigenschappen de hoge versnellingskrachten bij de hyperloop aan en ook in vacuüm betrouwbaar functioneren.

De riem is met zijn opbouw uit koolstofvezel en polyurethaan zowel energetisch efficiënt als smal uitgevoerd en zeer licht. Bovendien is de riem zonder onderhoud betrouwbaar. En juist daarop komt het aan bij een hyperpod: vermogen, betrouwbaarheid en lage massa. De riem heeft zijn eerste praktijktest met succes doorlopen. De ritten op het testtraject van SpaceX in Los Angeles verliepen positief en het team van studenten machinebouw en elektrotechniek van de Hochschule Emden/Leer eindigde bij de eerste tien.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven