Ga naar hoofdinhoud

Composietkabel spaart ruimte in liftenbouw

De Conti Polyrope composiet kabel bestaat uit stalen draden, die zijn ingebed in een mantel van polyurethaan (foto’s: ContiTech).

ContiTech heeft de succesvolle vlakke riemtechnologie, die eind jaren negentig haar intrede heeft gedaan in de liftenbouw, verder ontwikkeld. De Conti Polyrope is gecertificeerd conform de richtlijnen voor de liftenbouw (95/16/EG). De nieuwe riem is leverbaar in twee verschillende breedtes, met en zonder rugprofiel en biedt ten opzichte van de gebruikelijke staalkabel een aantal voordelen.

Meer dan honderd jaar was staalkabel als hijsmiddel niet weg te denken uit liften. Rond het jaar 2000 ontstonden de eerste alternatieven met robuuste polyurethaan riemen, die beduidend lichter waren dan staalkabels. Ze bieden efficiëntere oplossingen voor aandrijfproblemen en zijn eenvoudiger in onderhoud. ContiTech voert nu deze ontwikkeling verder door.

Composietkabel

In de Conti Polyrope worden 2 mm dikke staalkabels, die bestaan uit 49 aparte draden, ingebed in een mantel van polyurethaan. Dit zorgt voor een hoge trek- en breukvastheid. De mantel is slijtvast, neemt geen water op en levert goede tractie eigenschappen. Ook bij maximale last kan een veilige krachtoverbrenging worden geleverd.

De composietkabel is leverbaar in de breedtes van 25 mm en 50 mm en zowel met gladde als geprofileerde achterkant. Het product heeft een beduidend langere levensduur dan vergelijkbare staalkabels terwijl hij rond 20% lichter is. Hij hoeft ook niet gesmeerd te worden. Hiermee ontstaat minder stilstand en dalen de onderhoudskosten.

Meer ruimte in de schacht

ContiTech comopsietkabel
De achterkant van de nieuwe variant van de Conti Polyrope is voorzien van een profiel. Bij een 2:1-ophanging kunnen de omkeerrollen worden voorzien van hetzelfde profiel, waardoor kleinere en smallere constructies mogelijk zijn.

De binnenzijde van de Conti Polyrope is voorzien van profiel, dat op de aangepaste geprofileerde aandrijfschijven nauwkeurig wordt geleid, maar het oorspronkelijke type heeft een gladde rugzijde. Als de Conti Polyrope bij een 2:1-ophanging met de gladde kant over de omkeerrollen loopt, zijn deze rollen naar buiten licht gewelfd, zodat hijskabel zich kan centreren. Aandrijf- en omkeerrollen vallen door de welving breder uit dan bij staalkabels.

Daarom heeft ContiTech meer varianten van de kabel ontwikkeld, waarvan de rugkant is voorzien van een profiel. De omkeerrollen worden voorzien van een corresponderend profiel, wat een kleinere en smallere constructie mogelijk maakt. Hierdoor neemt het nog minder plaats in de schacht in. De hiermee uitgespaarde ruimte kan voor andere componenten worden gebruikt.

Certificatie en productie

De toelating van de Conti Polyrope als hijsmiddel voor liften werd na een geslaagde controle verleend door het Nederlands Liftinstituut. Certificering door dit instituut opent voor ContiTech de deuren voor markten in de gehele wereld.

De Conti Polyrope wordt op dit moment nog niet in serie geproduceerd. De ontwikkelingen bij liftbouwers zijn in volle gang.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven