Ga naar hoofdinhoud

Chinese Tanhas Group koopt e-Traction

e-Traction verwacht dat de productie en de verkoop de komende jaren zullen stijgen naar meer dan 20.000 wielmotoren per jaar (foto: e-Traction).

Beleggingsmaatschappij De Hoge Dennen Capital en een groep kleinere aandeelhouders hebben hun volledige belang in het in Apeldoorn gevestigde bedrijf e-Traction verkocht aan de Tanhas Group. Via deze transactie heeft het Chinese bedrijf 100 procent van de aandelen verworven in deze fabrikant en ontwikkelaar van elektrische aandrijflijnen voor stadsbussen en andere automotive toepassingen. Het R&D centrum en de technische ondersteuning blijven in Apeldoorn. De Chinese aandeelhouder toonde onlangs de bouwplannen voor een state-of-the-art fabriek in de Chinese provincie Hubei, waar de eerste drivetrains eind 2017 van de lopende band gaan rollen.

Het Apeldoornse e-Traction ontwikkelde eind jaren 90 een high-end technologieplatform op basis van TheWheel, een unieke, gepatenteerde direct-drive-in-wielmotor. Deze is 15% efficiënter dan andere powertrain systemen en meer dan 70% efficiënter in gebruik dan een diesel-aangedreven bus. Bovendien heeft een bus voorzien TheWheel geen milieubelastende uitstoot en is er meer comfort door de afwezigheid van motorgeluid en trillingen. Het bedrijf werkt samen met partners over de hele wereld, met inbegrip van busfabrikanten, zoals het Nederlandse VDL. De Chinese Tanhas Group is een groep high-tech bedrijven die autofabrikanten voorziet van complete transmissiesystemen voor commerciële voertuigen en onderdelen van versnellingsbakken voor personenauto’s.

Fantastische deal

Peter de Neef, CEO van e-Traction, spreekt van een fantastische deal: “De winstgevendheid van de onderneming is een uitdaging tot nu toe. Dit was deels te wijten aan hoge ontwikkelingskosten en deels te wijten aan een gebrek aan voldoende afzetmogelijkheden op de Europese markt, toch de meest gemakkelijk toegankelijke markt voor ons. Onze aandeelhouder, De Hoge Dennen, heeft ons de afgelopen jaren uitstekend ondersteund, met investeringen in onze technologie en bedrijfsvoering, en hun geloof in het aantrekken van een strategische aandeelhouder die ons kon voorzien van toegang tot de Chinese markt. Als je niet op de Chinese markt zit, mis je tevens de wereldmarkt.”

img_0114

In China worden per jaar meer dan 450.000 bussen verkocht, een markt ten minste 10 keer zo groot Europa en tevens zo’n 80% van de wereldwijde marktvraag. “In aanvulling op de toegang tot de Chinese lokale overheden, openbare vervoersmaatschappijen en busfabrikanten, heeft Tanhas ook de financiële middelen om te blijven investeren in het technologie-platform voor andere toepassingen, zoals distributievervoer in de stad, de landbouwsector en voertuigen voor de mijnindustrie “, zegt De Neef.

Meer banen ook in Nederland

Het Apeldoorn gevestigde bedrijf verwacht in 2019 winstgevend te zijn en heeft momenteel een totaal personeelsbestand van 42 mensen. In China zullen honderden medewerkers gaan werken aan de nieuwe fabriek en bij de Chinese verkooporganisatie. e-Traction verwacht dat de productie en de verkoop de komende jaren zullen stijgen naar meer dan 20.000 wielmotoren per jaar.

“Ons innovatie en R&D-centrum zal nauw samenwerken met de productie en de verkooporganisatie in China. Het was belangrijk voor mij dat, als onderdeel van de verkoop, we zouden doorgaan met het ontwikkelen van kennis en ervaring in en vanuit Nederland. ” De productie van de elektronica blijft in Nederland en zal gaan uitbreiden. Dit zal tientallen nieuwe banen in Nederland te creëren. “Met alle positieve spin-offs die dit zal genereren. Niet alleen voor het Nederlandse bedrijfsleven als geheel en Nederlandse leveranciers, maar ook voor alle jonge ingenieurs op onze TU’s die willen worden betrokken bij zinvolle toepassingen en ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit “, zegt De Neef.

Eén reactie op “Chinese Tanhas Group koopt e-Traction

  • lex

    Belachelijk weer een nederlands bedrijf in Chinese handen. Hebben we dan niets geleerd wat Chinezen doen met de gekochte bedrijven en hoe ze omgaan met en personeel en veel nederlandse regels aan hun Chinese laars lappen.

    Slechte zaak dit soort bedrijven kopen een bedrijf voor de parteneten en de rechte en de rest dat interesseert ze niets. Nederlands personeel is veel te duur dus zullen de werknemers binnen de kortste tijd de laan uit vliegen.

    Of het bedrijf word gesloten.

Reacties zijn uitgeschakeld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven