Ga naar hoofdinhoud

Chauffeurloze elektrische auto’s

Autonoom voertuig voor gebruik van carsharing. Nadat de huurder de auto heeft aangevraagd, navigeert deze zelfstandig naar het afhaalpunt (foto: Fraunhofer IPA)

Elektrische auto’s kunnen in de toekomst zelfstandig parkeren en ze vinden ook zonder een bestuurder het dichtstbijzijnde laadstation. Onderzoekers van het Fraunhofer-Gesellschaft werken aan een elektrische auto, die korte afstanden autonoom aflegt. Op basis van goedkope sensoren ontwikkelen zij een dynamisch model, dat de situatie in de omgeving opneemt.

Wie 20 jaar geleden zijn rijbewijs heeft gehaald en vandaag pas voor het eerst in de auto stapt, wrijft zich de ogen uit. Elektronische hulpsystemen waarschuwen bij het parkeren voor een botsing en houden in de file de benodigde afstand tot de voorligger. Er bestaan rijbaan-, zijwind-, dode hoek- en groot licht assistenten en dan praten we niet eens over een antiblokkeersysteem. De auto neemt stap voor stap het commando in de cockpit over.

Onderzoekers bij het Fraunhofer-Institut für Produktionstechnik und Automatisierung IPA zijn nu nog een stap verder: ze houden zich bezig met geautomatiseerd rijden en werken aan voertuigen voor de toekomst, die zonder menselijke hulp door het verkeer komen. De technici uit Stuttgart gebruiken hierbij voornamelijk elektrische auto’s.

De specialiteit van de onderzoekers bij het IPA is de ontwikkeling van robots. In het gebouw van het instituut staat een exemplaar, dat op vier wielen zelfstandig zijn weg op onbekend terrein vindt. De uitdagingen, die hier bij moeten worden overwonnen lijken op die van geautomatiseerd rijden. Ook hier moeten sensoren de omgeving herkennen, zodat het rijtuig om hindernissen heen gaat en bij zijn doel komt. Maar de verkregen ervaringen kunnen niet zomaar voor de auto worden gebruikt. Een interdisciplinair team van informatici, wiskundigen, elektro-en mechatronica-technici heeft daarom anderhalf jaar geleden het project AFKAR (Autonomes Fahren und intelligentes Karosseriekonzept für ein All-ElectRic Vehicle) opgestart.

Parkeerplaats vinden

In de eerste fase moet de elektrische auto leren om een parkeerplaats te vinden en er zonder een schrammetje te parkeren. Het idee daarachter is, dat de wagen in staat moet zijn om zonder menselijke hulp het opladen te verzorgen. En dat is vooral belangrijk voor carsharing. Gedacht is aan het volgende scenario: de bestuurder zet de auto neer in een geschikte parkeergarage op een willekeurige vrije plaats. De rest regelt auto zelf. Hiervoor communiceert hij via een draadloze interface met het laadstation in de parkeergarage. Hij levert informatie over zijn ladingstoestand en zijn standplaats.

Als de accu geladen moet worden en er is een vrije plek op het laadstation, dan rangeert hij zelf naar deze plaats en wordt inductief, zonder kabel opgeladen. Daarna maakt hij plaats voor de volgende elektrische auto en rijdt naar een vrije parkeerplaats. Op deze manier kan men het kleine beschikbare aantal de laadplaatsen effectief gebruiken.

Techniek chauffeurloze auto is beschikbaar

“De benodigde technologie voor deze scenario’s is nu al beschikbaar”, zegt AFKAR-projectleider Benjamin Maidel. Hij wijst daarbij naar de robot van het Institut, die probleemloos in een onbekende omgeving, zoals een fabriekshal, zijn weg kan vinden. De kosten om een auto op deze manier om te bouwen zijn niet zo groot. Veel moderne voertuigen beschikken al over de meeste sensoren, die daarvoor nodig zijn. Alleen moet men de data, die deze apparatuur verzamelt, nog samenvoegen en zodanig interpreteren, dat een beeld van de omgeving wordt verkregen.

De experts van Fraunhofer ontwikkelen momenteel met behulp van uitgebreide simulatieprogramma’s de benodigde technologie. Op korte termijn willen ze met een demonstratie voertuig de resultaten in de praktijk testen.

Het wordt moeilijker, als een auto autonoom door het straatverkeer moet rijden. Dat vraagt om sensoren, die honderden meters vooruit kunnen kijken en software, die op alle onvoorziene gebeurtenissen, of het nu gaat om wegwerkzaamheden, een onweersbui of vastgereden sneeuw, kan reageren. Maidel en zijn team gebruiken daarvoor een camera, ultrasoon, radar en een laserscanner, die de omgeving kunnen opnemen over een afstand van 200 m tot 300 m.

Afgesloten testcircuit

De AFKAR-groep zal met hun testwagen eerst op een afgesloten testcircuit rijden. Voor de openbare weg is speciale toestemming nodig. “Of het autonoom rijden zal worden gebruikt, wordt behalve door de prijs ook door de acceptatie van de klanten beslist evenals de wettelijke randvoorwaarden. De aansprakelijkheid bij ongevallen moet bijvoorbeeld opnieuw worden geregeld.

Het is waarschijnlijk, dat deze technologie stapsgewijs de markt verovert”, aldus Maidel. De voordelen liggen vooral bij voertuigen voor carsharing voor de hand. Elke klant zal met zijn smartphone een auto kunnen oproepen, die dan naar de gewenste plaats rijdt. Ondernemingen voor carsharing kunnen op deze manier hun wagenpark beter benutten.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven