Het Airbus E-Aircraft Systems House werd onlangs in Taufkirchen-Ottobrunn (D) officieel geopend. Het testcentrum zal ruimte gaan bieden aan research en development voor alternatieve aandrijfsystemen en energiebronnen – zoals elektromotoren, hybride aandrijfsystemen en waterstoftechnologie. Het gebouw, dat de integratie en het testen van complete systemen mogelijk maakt, is wereldwijd het eerste testcentrum in zijn soort.
Het testcentrum werd geopend door Grazia Vittadini (CTO Airbus) en Dirk Hoke (CEO Airbus Defence and Space) samen met Ilse Aigner, voorzitter van het Beierse Staatsparlement. Vittadini “Het E-Aircraft Systems House geeft Airbus een voorsprong op de concurrentie. Met 3.000 vierkante meter testoppervlak beschikken we nu over de infrastructuur en ruimte om de overgang naar emissieneutraal vliegen in een nog hoger tempo te laten verlopen.”
In slechts anderhalf jaar tijd is in recordtijd een moderne, high-tech faciliteit uit de grond geschoten. NASA in de VS is de enige andere organisatie ter wereld die vergelijkbare faciliteiten aanbiedt. Zo kan Airbus nu de nieuwste elektromotoren en hybride-elektrische motoren direct op eigen terrein testen en eigen alternatieve voortstuwingstechnologie met lage emissies ontwikkelen.
Alternatieve voortstuwingen
In het gebouw zal ruimte zijn om rompen en vleugels, voortstuwingsunits, kabels en avionica te assembleren en te testen. “Hier worden de motoren op proefstands geplaatst”, legt Martin Nüsseler, hoofd van E-Aircraft Systems, uit. “We kunnen alles testen, van elektrische motoren voor onbemande vliegende taxi’s tot hybride elektrische motoren voor de commerciële vliegtuigen van de toekomst.”

In het EAS-House is geïnvesteerd voor een bedrag van 50 miljoen euro met één duidelijk doel: het ontwikkelen van de diepgaande expertise op het gebied van alternatieve voortstuwingstechnologie die nodig is om de eerste generatie commerciële vliegtuigen zonder uitstoot vanaf 2030 te laten vliegen.
Hybride elektrische E-Fan X
In het E-Aircraft System (EAS) House gaat Airbus de alternatieve ‘milieuvriendelijke’ voortstuwings-technologieën tot het uiterste testen. Hier wordt onder andere de elektromotor van de E-Fan X onderworpen aan strenge tests ter voorbereiding van de eerste vlucht in 2021. Airbus ontwikkelt de E-Fan X om de vooruitgang op het gebied van hybride-elektrische technologie te versnellen en om de eisen voor de toekomstige certificering van commerciële vliegtuigen met een emissievrije uitstoot vast te stellen.

2 MW Rolls-Royce elektromotor
Begin 2020 zal Rolls-Royce de elektromotor leveren die een van de vier gasturbines op het testvliegtuig – een BAe 146 – zal vervangen. De elektromotor krijgt een vermogen van 2 MW. Zodra de elektromotor in Ottobrunn arriveert, zal deze aan strenge tests worden onderworpen. Dit begint met de montage van de elektromotor op een van de EAS-testbanken, het toepassen van de vereiste sensoren en het installeren van camera’s om de voortgang te controleren. De tests zullen uitgebreid maar noodzakelijk zijn om de levensvatbaarheid van de mogelijkheden van de elektromotor aan te tonen ter voorbereiding van de eerste vlucht van de E-Fan X, die gepland staat voor 2021.
“Is 2 MW genoeg vermogen? Hoe zullen hoogte en snelheid dit vermogen beïnvloeden”, vraagt Olivier Maillard, E-Fan X Demonstrator Lead. “We moeten antwoorden vinden voor al dit soort vragen en de kennis en de testfaciliteiten van het E-Aircraft Systems House gaan ons daarbij helpen.”
Kantelpunt luchtvaartindustrie?
Als de opeenvolgende elektrificatieprojecten van Airbus het bedrijf hebben geholpen om geleidelijk aan van gedachten te veranderen over het potentieel van elektrisch vliegen, hoopt Airbus dat het EAS-House een ‘kantelpunt’ zal markeren voor de luchtvaartindustrie om alternatieve aandrijvingen te zien als een serieuze en levensvatbare technologie die op den duur op grote schaal kan worden toegepast.