Ga naar hoofdinhoud

52-tons scheepsthruster op de Erasmusbrug

Bijzonder: een scheepsthruster over de Erasmusbrug in plaats van er onder (foto: Wärtsilä)

Meestal gaan scheepsthrusters onder de Erasmusbrug door, maar het kan ook anders. Vorige week vrijdag 4 maart vertrok een dieplader uit de werkplaats van Wärtsilä Schiedam op weg naar de Rotterdamse Waalhaven.

Bijzonder aan dit transport van de bijna acht meter lange en 52 ton zware propellerinstallatie was de route die de RDW voorschreef. Vanwege werkzaamheden aan de A20 ging de vrachtwagen met oplegger en twee begeleidende busjes dwars de Rotterdamse binnenstad en over de Erasmusbrug. De fikse vracht betrof een onderwater monteerbare thruster met bestemming Walvis Bay in Namibië. Daar wacht een half afzinkbaar boorplatform op het voortstuwingssysteem. De thruster was vijf jaar geleden al gekocht van scheepsvoortstuwingsfabrikant Wärtsilä als reserve-onderdeel.

Handmatig gedraaid

Tijdens de opslag bij Wärtsilä is de propellor met een diameter van vier meter elke maand een aantal slagen handmatig gedraaid om eenzijdige belasting van de lagers te voorkomen. Voor vertrek zijn ook de rubber afdichtingen vernieuwd, zodat die weer gegarandeerd zeven jaar lang het zeewater buiten en de olie binnen zullen houden. Nu het boorplatform toe is aan een grote onderhoudsbeurt wordt de thruster geleverd. Het boorplatform beschikt in totaal over acht van deze thrusters, twee op elke hoek. Deze schroeven, die in alle richtingen kunnen draaien, zorgen dat het platform overal ter wereld naar toe kan varen. Daarnaast kunnen de thrusters, geheel geautomatiseerd, het drijvende boorplatform op exact de dezelfde plaats houden. Dit systeem van Dynamic Positioning maakt boren naar gas of olie mogelijk, ongeacht wind en stroming. Bij aankomst in de Walvis Bay zal de thruster onder supervisie van Wärtsilä door duikers onder het platform worden geïnstalleerd. Omdat het boorplatform is uitgerust met Wärtsilä’s onderwater monteerbare thrusters hoeft het hiertoe niet naar een dok.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven