De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft de eerste testserie van de RS-25 motoren afgerond. De RS-25 ruimtemotor komt oorspronkelijk van de Space Shuttle, en deze motor wordt momenteel verder ontwikkeld. Met het ruimtevaartprogramma SLS willen de VS weer bemande ruimtemissies gaan uitvoeren, waaronder naar een asteroïde en uiteindelijk naar Mars.
Op de A-1 motorentestbank op NASA’s Stennis Space Center in Bay St. Louis, Mississippi werd een volledige testrun gedraaid van 535 seconden. “De voltooiing van deze testserie is een belangrijke stap in het project om de SLS gereed te krijgen voor de reis naar Mars,” aldus Steve Wofford, motorenmanager bij NASA’s Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama, waar de SLS-programma wordt beheerd voor het agentschap. “De RS-25 motor geeft de SLS een bewezen, hoog vermogen en betaalbaar hoofdaandrijfsysteem. Het is een van de meest gebruikte grote raketmotoren in de wereld, met meer dan een miljoen seconden van grondtesten en daadwerkelijke vluchttijd.”
De testserie was opgezet om waardevolle gegevens te verzamelen over de prestaties van de RS-25-motor, de aangepaste motor van het ruimtevaartuig Space Shuttle. Van bijzonder belang zijn de testgegevens die helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe motorcontroller, het controleren van de motorstatus en de geprogrammeerde prestatie-eisen. “Dit zijn uiterst betrouwbare motoren. We zijn aan het testen omdat we ervoor willen zorgen dat de motor goed presteert met de nieuwe motorcontroller, hogere drukstuwstofinlaat en bij lagere temperaturen” zei Wofford.
Ruimtemotor Aerojet Rocketdyne van Sacramento, Californië, is de hoofdaannemer voor de RS-25 motor werk. “Dit was een grote test serie voor Stennis,” zei Ronnie Rigney, RS-25 project manager bij Stennis. “Onze teams hebben veel ervaring opgebouwd met de Space Shuttle hoofdmotoren en waren in staat om die kennis te gebruiken om aan de uitdagende testspecificaties te voldoen.”
Aandrijving SLS
Vier RS-25 motoren zullen de SLS helpen tijdens de lancering. Samen worden ze ontstoken op 109 procent van het operationele niveau en zorgen voor ongeveer twee miljoen pond stuwkracht. De motoren werken in combinatie met vijf-segment solid rocketboosters en leveren totaal 8,4 miljoen pond stuwkracht om de 70-metrische ton (77 ton) zware SLS uit het lanceerplatform te tillen. De SLS zal uiteindelijk evolueren naar een 130-metrische ton (143 ton) configuratie die missies naar verre ruimtebestemmingen als een asteroïde en Mars mogelijk maken.
Testen van de RS-25 motoren voor de eerste SLS missies zullen dit najaar plaatsvinden op de B-2 motorentestbank bij Stennis die op dit moment gerenoveerd wordt. “Wat een geweldige tijd om aanwezig te zijn op Stennis,” zei Center directeur Rick Gilbrech. “Als het gaat om het realiseren van toekomstige verkenningen met dit ruimte-programma voor ons land is dit de frontlinie.”