Deze zomer wordt het hefsysteem van ’s werelds grootste schip ‘Pioneering Spirit’ uitgerust met 52 Holmatro cilinders, ieder met 280 ton hefcapaciteit. De Lloyd’s geclassificeerde cilinders zijn voorzien van hoogwaardige oppervlaktebehandelingen, die de cilinders de komende 25 jaar tegen slijtage en offshore condities moeten beschermen.
De Pioneering Spirit, eigendom van het Nederlands-Zwitserse offshorebedrijf Allseas, is onder andere gebouwd om boorplatforms in één keer te ontmantelen, te installeren en te vervoeren. De zestien hijsbalken van het hefsysteem heffen en ondersteunen het boorplatform gedurende deze operaties. Afhankelijk van de grootte van het platform ontstaat extra belasting op de binnenste opleggingen (Inboard Support) van de balken. Om dit krachtenspel te kunnen compenseren, heeft Allseas 52 klantspecifieke cilinders besteld, ieder met een capaciteit van 280 ton en voorzien van verstelbare roestvast stalen zadels.
Duurzaam 280 ton
In samenspraak met engineers van Allseas is het team van Holmatro Industrial Solutions tot een klantspecifiek ontwerp gekomen. Alle cilinders zijn voorzien van offshore-waardige oppervlaktebehandelingen. Een C5M verfcoating op het cilinderhuis maakt ze bestand tegen uiteenlopende milieu-invloeden. Daarnaast biedt de HVOF-behandeling, toegepast op de plunjers, optimale weerstand tegen slijtage en corrosie. Tevens zijn in het ontwerp hoogwaardige composiet lagers opgenomen, om metaal-op-metaal contact in de cilinders te voorkomen en zo de duurzaamheid te vergroten.
De cilinders zijn door Lloyd’s Register geclassificeerd, inclusief volledige traceerbaarheid van alle onderdelen. Dit alles heeft geresulteerd in kwalitatief hoogwaardige hydraulische cilinders, geschikt voor gebruik in de meest extreme omstandigheden.