Native

De producten van Bosch Rexroth gaan de hele wereld over. Neem de relatie die het bedrijf heeft met scheepsbouwconcern Damen Shipyards. Onlangs kwam een aantal hydraulische installaties aan in de haven van het Vietnamese Hai Phong. Daar stonden de medewerkers van Damen Song Cam Shipyard te trappelen om ze in ontvangst te nemen. Om ze vervolgens te gebruiken als lieraandrijving voor krachtige sleepboten. Waar de engineers van Bosch Rexroth normaal gesproken met hun installaties meereizen om ter plaatse de assemblage te begeleiden, ging er door Covid-19 een streep door die strategie. Remote commissioning is het nieuwe sleutelwoord.

Bosch Rexroth leverde naast de hardware (de aandrijving vanaf de diesel tot en met de lier) ook de software om de installaties aan te sturen. Daarmee is het TUG 2.1-project een totaalproject. Damen Song Cam Shipyard bouwt sleepboten voor klanten, die de sleepboten op hun beurt inzetten om grote zeeschepen te assisteren met manoeuvreren in havens zoals het afmeren en ontmeren. “Je kunt je voorstellen dat daar reusachtige krachten bij vrijkomen. De piekbelasting kan echt enorm zijn”, aldus Stijn Vandenboer, software engineer bij Bosch Rexroth.

Rexroth HagglundsRadiale plunjermotoren

Damen Shipyards is dus gebaat bij betrouwbare sleeplieren, voorzien van een krachtige aandrijvingen. Senior designer André de Bie van Damen Shipyards. “In een sleepboot moet alles kloppen”, stelt hij. “Je praat over een boot die 85 ton bollard pull moet leveren. Met zulke prestaties zoek je altijd naar het beste van het beste, maar uiteraard moet ook de prijs kloppen om competitief in de markt te zijn. De Hägglunds-motoren voldoen aan allebei die verwachtingen. Ze zijn mooi compact en leveren een hoog koppel en vermogen. Bovendien is de aandrijving direct op de lieras, tandwieloverbrenging is niet nodig.”

Matthijs Simons, application engineer bij Bosch Rexroth, bevestigt de omschrijving van De Bie. “De Hägglund radiale plunjermotoren zijn om meerdere redenen uniek. Door de tandwielloze aandrijving is er veel minder sprake van traagheid en drijf je de lier aan met minimale mechanische verliezen. Ook de opvang van schokbelasting is beter en bovendien zijn er, door het ontbreken van een tandwielkast, veel minder onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn.”

Actief hydraulisch systeem

“Wat ook een rol speelt, is de dubbele functie van de motor”, vertelt De Bie. “Hij is heel geschikt voor het aandrijven van de lier, maar we gebruiken hem ook om af te remmen. Onze sleepboten opereren ook in golfslag. Stel je voor dat het te assisteren schip naar boven wordt gestuwd en de sleepboot juist naar beneden, of andersom. Door de enorme kracht zou de tros kunnen breken, maar dankzij het actieve hydraulische systeem blijft de tros op spanning. En als die spanning te hoog wordt, viert de lier gecontroleerd uit. Ook hier speelt de hydraulische aandrijving direct op de as een rol: de motoren reageren snel op een verandering in de aandrijving.”

Remote commissioning

Damen Tug Rexroth winchdriveNormaal gesproken reizen de engineers van Bosch Rexroth met hun installaties mee om ter plekke de assemblage te begeleiden. Maar door Covid-19 ging er een streep door die strategie. Remote commissioning is het nieuwe sleutelwoord. “De afbouw van live begeleiding was al een actueel thema”, vertelt Vandenboer. “Door corona is dat traject in een stroomversnelling geraakt. Spannend, maar aan de andere kant: we zijn zo goed op elkaar ingespeeld dat we er alle vertrouwen in hadden.”

Vandenboer en Simons assisteerden bij de assemblage van de hydraulische installaties, die volgens hen als Legostenen in elkaar passen. “Maar dan nog waren we steeds nauw betrokken”, vult Vandenboer aan. “We begeleidden de engineers per telefoon en via WhatsApp of Skype. En we konden via de PLC verbinding maken met de besturing op het schip.”

Goedkeuring uit Vietnam

We steken even over naar de andere kant van de wereld, naar de havens van Hai Phong. Daar is Phong Vu als commissioning & sea trial manager namens Damen Song Cam Shipyard verantwoordelijk voor de installatie. Hij is tevreden over de samenwerking met de Bosch Rexroth-engineers. “De mensen van Bosch Rexroth hebben onze eigen engineers op afstand getraind”, vertelt Vu. “Wij waren daardoor goed in staat de systeeminstallatie uit te voeren. En stuitten ze toch op een probleem? Dan stond het team van Bosch Rexroth steeds klaar om te assisteren. Gelukkig werkte de software al goed vanaf de testfase, op een paar onregelmatigheden na. En ook die, plus wat laatste problemen, waren dankzij een open communicatie snel opgelost. Inmiddels werken we met de definitieve versie van de software.”

Bentley onder de lieren

De samenwerking tussen Bosch Rexroth en Damen Shipyards bestaat al meerdere jaren. “We’ve come a long way, maar we werken inmiddels prima samen”, omschrijft Simons. “Er is allang geen sprake meer van klant-leverancier, maar veel meer van een partnerschap. Dit project is dan ook een echte co-creatie.” Vandenboer: “Grenzen zijn vervaagd. We zijn twee bedrijven, maar we werken aan één project. De mensen van Damen voelen voor mij als collega’s. Tegelijk is het altijd uitdagend, want bij Damen hebben ze voortdurend nieuwe ideeën, ze staan nooit stil. En ‘nee’ accepteren ze niet. Net zo min als wij, trouwens.”

“Ik herken de omschrijving van Matthijs en Stijn wel”, vult De Bie aan. “In het begin was er echt wel wat overleg nodig. Wij zijn bijvoorbeeld gewend om heel snel en flexibel te werken, terwijl Bosch Rexroth juist meer kiest voor veel structuur. Dat maakt Bosch ook tot een absoluut topbedrijf op hydraulisch gebied, de juiste leverancier met de juiste producten en oplossingen. Toen de match eenmaal een feit was, hebben we samen een prachtig systeem neergezet. Ik durf zelfs wel te spreken van de Bentley onder de lieren. Krachtig, sportief, modern, spraakmakend… Het heeft alles.”

  • MDD2000 Sigmatek

    Minder complex en meer eenvoud

    Prestatieverbetering en kostenreductie zijn een must voor machinebouwers. Met het nieuwe MDD 2000 multi-as servo drive systeem wil SIGMATEK juist in deze behoeften voorzien, omdat aandrijftechnologie daarin een beslissende rol speelt. Met de ontwikkeling van productiemachines vandaag de dag, zetten efficiëntie en flexibiliteit de toon.… Lees verder →

  • Ixon cloud spotlight

    Ontdek het next generation IIoT platform

    IXON Cloud 2 is the next generation IIoT platform voor al je wensen rondom machine service en onderhoudsbeheer. Nieuwe features maken betere samenwerking, toekomstige groei en snellere ontwikkeling mogelijk voor jou en je klanten. Ontdek nieuwe mogelijkheden: Intuïtieve interface Afzonderlijke omgevingen voor machinetoegang, portaalbeheer en… Lees verder →

  • Meerdere assen super compact verpakt

    MDD 200 modulair multi-as servo systeem; met de nieuwe Dias Drive generatie introduceert SIGMATEK een zeer flexibel meerassig servo drive systeem op de markt waarmee uitersten in termen van vermogensdichtheid worden opgezocht. Sigmatek’s MDD 2000 Drives zijn ontworpen voor dynamische multi-as toepassingen die het meest… Lees verder →

  • Luchtverzorgingsunit PCRP: ontworpen voor extremen

    Extreme omstandigheden vragen om stoere componenten die bestand zijn tegen hoge en lage temperaturen, corrosieve omstandigheden en UV-straling. Precies voor deze omstandigheden is de luchtverzorgingsunit PCRP ontwikkeld. Speciaal geschikt voor buitentoepassingen biedt deze robuuste component grote volumestromen en een betrouwbarre drukregeling. De verzorgingsunit is daarbij… Lees verder →

  • Minder dan zeven millimeter voor precies passende encoder

    De BXT motorenfamilie, die bestaat uit extra korte borstelloze DC-motoren, is uitgebreid met de IEF3-4096 magnetische encoder in matchende diameter. En met slechts 6,2 mm extra lengte blijven de motor/encoder-units ook zeer kort. Bovendien is de encoder volledig geïntegreerd in de robuuste behuizing van de… Lees verder →

  • Flexibeler om kunnen gaan met Safety

    Met de nieuw ontwikkelde Safety-Hot-Swap feature van SIGMATEK kunnen verschillende machineonderdelen met noodstopfunctie flexibel in het systeem af- en elders in het machinenetwerk aangemeld worden >> en dit tijdens ‘run’-time <<. Dit geeft machinebouwers flexibiliteit – en meer zekerheid. Om aan de vereisten van Industrie… Lees verder →

  • Uitbreiding elektrische cilinders van Unimotion

    Als vertegenwoordiger van Unimotion biedt Rotero sinds kort twee nieuwe varianten uit de serie PNCE elektrische cilinders. De nieuwe cilinders met een bouwgrootte van 80 en 100 bieden een maximale slaglengte van 1.500 mm en een axiale kracht tot 29.000 N. Evenals bij de andere… Lees verder →

  • Klepzittingventiel maakt ventielserie compleet

    Stoerder dan stoer. Dát is de meest recente aanvulling op het programma VUVS magneetventielen van Festo. Het gaat hierbij specifiek om de LT-versie die in de uitvoering als klepzittingventiel bij uitstek geschikt is voor toepassing in ruwe omgevingen. Dit komt onder meer door de afdichting… Lees verder →

  • Gegrepen door vacuüm?!

    Als mechanische en handmatige grijpmethodes praktisch niet mogelijk zijn en het oppakken met een zuignap de eenvoudigste oplossing is. Daarnaast voor het fixeren van producten, het wegzuigen van dampen en het uitvoeren van lektesten. Eenvoudig opwekken van vacuüm Vacuüm kan eenvoudig opgewekt worden door perslucht door een… Lees verder →

  • Elektrisch voor pneumatische functies

    De Simplified Motion Series is hét antwoord op elektrificatie. De productenrange omvat samenstellingen van assen, motoren en controllers die zich kenmerken door eenvoud. Verder passen de 24 VDC aangestuurde samenstellingen naadloos in Industrie 4.0 vanwege de communicatiemogelijkheid via IO-Link. Optimaal geschikt dus voor bedrijven die… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven