Ga naar hoofdinhoud

Quantron onthult waterstof-elektrische vrachtwagens met groot bereik

Quantron onthult waterstof-elektrische vrachtwagens met groot bereik (foto: Quantron)

Quantron AG biedt als technologie- en platformpartner voor OEM’s conversies aan van dieselvoertuigen naar batterij- en waterstof-elektrische aandrijvingen, alsmede de verkoop van eigen emissievrije voertuigen. Op IAA presenteert het bedrijf een aantal emissievrije bedrijfsvoertuigen die zijn gebaseerd op de twee zelf ontwikkelde waterstof- respectievelijk batterij-elektrische platforms.

Als onderdeel van een strategisch partnerschap heeft Quantron samen met waterstofexpert Ballard Power Systems een FCEV Heavy Duty Truck ontwikkeld. De Quantron QHM FCEV onderscheidt zich door het gebruik van state-of-the-art componenten, waaronder de door Ballard nieuw ontwikkelde FCmove-XD 120 kW brandstofcel en de geïntegreerde eGen Power 130D E-as van Allison Transmission, specialist in aandrijfsystemen. Daarnaast biedt Quantron een optioneel verkrijgbaar aeropakket voor alle QHM FCEV-trucks, ontworpen om de actieradius met nog eens 10% te verbeteren.

De Quantron QHM FCEV 44-1000 heeft een actieradius van ongeveer 700 km afhankelijk van de lading en de topografische locatie waar wordt gereden (foto: Quantron)

Waterstof-elektrische vrachtwagens

De Quantron QHM FCEV 44-1000 heeft een actieradius van ongeveer 700 km afhankelijk van de lading en de topografische locatie waar wordt gereden. Er is een integratie van alle componenten in de frameconstructie voor maximale dagelijkse geschiktheid. Dit is in overeenstemming met de wettelijke vereisten en zonder compromissen in afmetingen. De ISO-richtlijn voor trekker-aanhangwagencombinaties is toegepast. Hiermee kan de uitwisselbaarheid van opleggers en trekkers op nationaal en internationaal niveau worden gewaarborgd.

Andere eigenschappen zijn onder meer een bestuurderscabine die geschikt is voor lange afstanden. De waterstoftank van ongeveer 54 kg is volledig geïntegreerd in het chassis. Het waterstofverbruik is daarbij geoptimaliseerd door een speciaal ontwikkeld intelligent Q-ENERGY beheersysteem. Er is tot slot een maximale efficiëntie in de interactie tussen E-as, brandstofcel, hoogspanningsbatterij en 24V en HV hulpverbruikers.

De waterstof-elektrische vrachtwagen kan inmiddels worden besteld. De verwachte levering zal in het tweede kwartaal van 2023 plaatsvinden.

Video Quantron

Bekijk hieronder een video over de waterstof-elektrische vrachtwagens van Quantron.

Ook interessant: Dubbele brandstofcel en superbatterij voor racewagen op waterstof

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven