’s Werelds snelste elektrische schip, de Candela P-12 Shuttle, zal volgend jaar in Stockholm in gebruik worden genomen. De elektrische draagvleugelboot zal de uitstoot verminderen en de reistijd voor woon-werkverkeer verkorten. De stad gelooft dat het openbaar vervoer over water aantrekkelijker zal worden dan treinen, bussen en auto’s.
Het maritieme technologiebedrijf Candela heeft de eerste foto’s vrijgegeven van hun snelle energie-efficiënte elektrische schip. De Candela P-12 Shuttle, zoals het vaartuig heet, zal in het komende jaar burgers vervoeren tussen de uitgestrekte Stockholmse voorstad Ekerö en het stadscentrum. Het 30-passagiers tellende elektrische vaartuig vliegt over het water en heeft een snelheid van 30 knopen – aanzienlijk sneller dan enig ander elektrisch schip ter wereld. Het biedt ook sneller woon-werkverkeer dan de metro- en buslijnen waarmee het concurreert en sneller dan de auto tijdens spitsuren. Het is veel energie-efficiënter dan de dieselschepen die momenteel hetzelfde traject afleggen.

Vleugels van koolstofvezel
Het geheim van de hoge snelheid en de grote actieradius zijn de drie vleugels van koolstofvezel die zich onder de romp uitstrekken. Deze actieve draagvleugels zorgen ervoor dat het schip zichzelf boven het water kan tillen, waardoor de luchtweerstand afneemt.

500% efficiëntere schepen
Candela’s technologie vermindert de energie per passagierskilometer met 95% in vergelijking met de huidige schepen. Daardoor wordt een actieradius van 50 zeemijl bij dienstsnelheid mogelijk . Door het equivalent van 0,1 kWh elektriciteit per passagierskilometer te gebruiken, is het schip energie-efficiënter dan een hybride elektrische bus. Met een DC-laadvermogen tot 200 kW kan de batterij in minder dan een uur worden opgeladen.
Het belangrijkste is dat de vlijmscherpe koolstofvezel folies de reistijd van veel forenzen zal halveren.
Woon-werkverkeer
Met het vermogen om de langste routes in Stockholm met hoge snelheid af te leggen, zal de Candela P-12 Shuttle worden gebruikt om het woon-werkverkeer tussen de snel groeiende Stockholmse voorstad Ekerö en het stadscentrum te verkorten. Momenteel duurt de reis per bus, metro of conventionele veerboot (of zelfs per auto tijdens de spitsuren) 55 minuten. De Candela P-12 Shuttle zal de 15 km lange route in 25 minuten afleggen – wat de pendelaar gemiddeld 50 minuten per dag bespaart.
Vrijstelling
Omdat de elektrische draagvleugelboot Candela P-12 Shuttle vrijwel geen zog produceert, heeft hij een vrijstelling gekregen van de snelheidsbeperking van 12 knopen, waardoor hij het stadscentrum kan binnenvliegen zonder golfslagschade te veroorzaken aan andere schepen of kwetsbare kustlijnen. In feite is de minuscule schroefwerveling aanzienlijk kleiner dan het zog van conventionele passagiersschepen die op lage snelheid varen.
Geen zeeziekte meer
Een geavanceerd computersysteem zorgt er daarnaast voor dat mensen die gevoelig zijn voor zeeziekte hier minder last van zullen hebben. Met de Candela Flight Controller – een computer die de draagvleugels 100 keer per seconde regelt – vliegt de shuttle geruisloos boven de golven en zorgt voor een stabiele, soepele rit over golven die velen misselijk zouden maken.

Proefperiode elektrische draagvleugelboot
De regio Stockholm zal de eerste elektrische draagvleugelboot gedurende een proefperiode van negen maanden in 2023 in gebruik nemen. Als het aan de hoge verwachtingen voldoet, hoopt men dat de vloot van meer dan 70 dieselschepen van de stad uiteindelijk door P-12 Shuttles zal worden vervangen – maar ook dat het vervoer over land van de overbelaste snelwegen naar de waterwegen kan verschuiven.
Een comeback voor vervoer over water
Candela’s visie is om de huidige grote, voornamelijk dieselschepen te vervangen door een wendbare vloot van snellere en kleinere P-12 Shuttles, waardoor frequenter kan worden vertrokken en meer passagiers kunnen worden vervoerd, tegen lagere kosten voor de exploitant. Op de route Stockholm-Ekerö stelt Candela voor om het huidige paar 200-persoons dieselschepen te vervangen door ten minste vijf P-12 Shuttles, waardoor het potentiële passagiersvolume verdubbelt en de exploitatiekosten dalen.
Massaproductie voor massatransport
Candela zal de koolstofvezelkiel voor de allereerste Candela P-12 Shuttle leggen in de nieuwe, geautomatiseerde fabriek van het bedrijf in Rotebro, buiten Stockholm, tegen het einde van 2022. Na de eerste tests zullen de eerste pendelaars in Stockholm in 2023 aan boord gaan van het 40 voet lange vaartuig.
Na de eerste P-12 Shuttle zullen er nog vele volgen, naarmate de serieproductie in de Rotebro-fabriek van het bedrijf toeneemt. Met behulp van de productiemethoden die al voor Candela’s pleziervaartuigenproductie zijn gestroomlijnd, wil Candela uiteindelijk honderden P-12 Shuttles per jaar produceren. De onderneming ziet een enorme vraag van meer dan 600 steden, gemeenten, scheepsexploitanten en stadsontwikkelaars die al belangstelling hebben getoond voor de P-12 Shuttle als een sneller, goedkoper en groen alternatief voor bestaande dieselschepen of vervoer over land.
Video van de aandrijving
Specificaties
Lengte: 11,99 meter
Breedte: 4,5 meter
Gewicht: 8,5 ton
Capaciteit: 30 passagiers, zittend
Motor: 2 x Candela C-POD
Batterijen: 180 kWh
Opladen: tot 200 kW DC
Topsnelheid: 30 knopen
Dienstsnelheid: 25-27 knopen
Bereik: 40-60 zeemijlen bij 25 knopen dienstsnelheid
Lees ook: Computergestuurde draagvleugelboot P-30 wordt onderdeel van OV in Stockholm