De serie heavy lift kranen van Liebherr wordt uitgebreid met een 800 tons kraan. Het doel is om de windindustrie nog beter te bedienen. De groei van windturbines leidt tot grotere en zwaardere onderdelen. De all-electric scheepskraan wordt volledig elektrisch aangedreven en maakt zo een vermindering van de CO2-uitstoot aan de scheepszijde mogelijk in scenario’s die typisch zijn voor heavy-liftschepen.
De groei van windturbines leidt tot steeds zwaardere individuele componenten. De hantering ervan vereist vaak een langere reikwijdte van de gebruikte kranen. Het aanbod van zware ladingschepen met kranen met een maximaal hefvermogen van 800 ton is lager dan de verwachte toekomstige vraag. Liebherr ziet daarom een groeimarkt in dit kranensegment en in de bijbehorende nieuwbouw van schepen. De Liebherr scheepskraan betreedt een nieuw segment en breidt het productportfolio van heavy lift scheepskranen uit.
Geschiedenis scheepskranen Liebherr
“De nieuwe kranen volgen op een lange traditie en decennialange ervaring in het bouwen van scheepskranen. De eerste scheepskraan werd door Liebherr in 1958 geleverd. De stap naar het segment van 800 ton is geen nieuw terrein – Liebherr heeft al onshore en offshore kranen geleverd in de categorie van 3000-5000 ton,” zegt Gregor Levold, Sales Director voor Liebherr Offshore, Ship and Port Cranes.
All-electric scheepskraan
Naast de veel grotere afmetingen van de kraan is de LS 800 E vooral indrukwekkend door zijn volledig elektrische aandrijfconcept. Alle secties van de kraan worden elektrisch aangedreven. Hierdoor bereikt de machine een hogere energie-efficiëntie en vermindert zo aanzienlijk de CO2-uitstoot van het schip.
Milieu-eisen maritieme industrie
Liebherr is nu al voorbereid op toekomstige milieueisen in de maritieme industrie. “We hebben jarenlange ervaring met volledig elektrische aandrijvingen uit onder andere de sector van de havenuitrusting De ontwikkeling van de kraan gebeurt zoals gebruikelijk volledig in eigen huis. Ook de inkoop van afzonderlijke componenten kunnen wij grotendeels in eigen beheer verzorgen. Dit zijn onschatbare voordelen voor onze klanten, vooral in deze tijd”, voegt Levold toe. Bovendien zijn alle aandrijfcomponenten in de kraan ingebouwd. Dit vergemakkelijkt de integratie van de kraan in het ontwerp van het schip en maakt een betere benutting van de ruimtes benedendeks mogelijk.
Traditie ontmoet toekomst
De nieuwe “Master V” besturingseenheid biedt maximale rekenkracht. De daarmee gepaard gaande snellere gegevensverwerking maakt de integratie van toekomstige assistentiesystemen en halfautomatische procestoepassingen mogelijk. Alle heavy-lift kranen kenmerken zich door het in eigen huis ontwikkelde Litronic besturingssysteem. Het combineert snelheid en precisie en zorgt daarmee voor een veilig en tegelijkertijd efficiënt laadproces. Voortdurende verdere ontwikkeling betekent dat de nieuwste functies en toepassingen ook in de toekomst beschikbaar zullen zijn voor Liebherr scheepskranen.

Nieuwe kraanaanduiding en ontwerp
Tijdens het ontwerp van de all-electric scheepskraan LS 800 E werd de aanduiding van de Liebherr scheepskranen verder aangepast. In plaats van de vroegere aanduiding CBB-kraan zullen de kranen in de toekomst LS worden genoemd. De nieuwe benamingen en de gebruikte hoofdletters maken een directe toewijzing als Liebherr (L) – scheepskraan (S) mogelijk. Het nummer, als onderdeel van de aanduiding, geeft informatie over het maximale laadvermogen, dat 800 ton bedraagt voor de LS 800 E. De E staat voor de elektrische aandrijving en wordt aangevuld met het achtervoegsel “All-electric” in het geval van volledig elektrische kranen, zoals de LS 800 E.
Buitenzijde kraan
Ook de buitenzijde van de kraan is vernieuwd. De kraan is fabriekskleurig in wit en grijs en de typeaanduiding van de kraan staat op de toren. Het blauwe accent en het blauwe E-symbool naast de typeaanduiding van de kraan verduidelijken visueel de elektrische aandrijving van de machine. Hiermee kunnen alle toekomstige klanten de geavanceerde en emissiearme kraantechnologie direct communiceren naar hun stakeholders.
Ook interessant: Zwenkaandrijving Liebherr helpt eConowind aan wind in de zeilen (video)