Ga naar hoofdinhoud

Watergekoelde kraanaandrijving met ‘ouderwets’ gevoel (met film)

Afgelopen december werd een renovatieproject aan kraan 121 van de kolen- en ertsoverslag bij Corus afgerond. In 14 weken tijd werd niet alleen nagenoeg de complete aandrijving inclusief besturing vervangen door nieuwe componenten, ook de manier van aandrijven veranderde drastisch. Belangrijk waren een compacte bouw en een onveranderd ‘kraangevoel’ voor de kraandrijver.

Kraan 121 van Corus is gebouwd in 1968. Voor de aandrijving werd in die tijd gekozen voor het Ward-Leonard principe. Maar anno 2007 zijn er betere methodes om een kraan aan te drijven. Het hoge verbruik en de hoge onderhoudskosten van Ward-Leonard aandrijvingen maken het al snel rendabel om deze te vervangen. Corus schakelde Electroproject Aandrijftechniek in Zaandam in als system integrator voor de ombouw naar moderne frequentieregelaars.

Alle wensen en inzichten van Corus werden vertaald in een compleet ontwerp van de aandrijvingen en tevens voor de besturing van de grijper en het katrijden. De levering van alle componenten en de inbedrijfstelling van de kraan gebeurde ook door Electroproject.

Electroproject ontwierp en leverde tevens het koelcircuit met waterkoeling voor de compacte Vacon frequentieregelaars. Dankzij waterkoeling met de Vacon regelaars werd de totale schakelkastlengte beperkt tot ongeveer 10 meter. Een aanzienlijk verschil als elke meter telt. Een bijkomend voordeel is het geluidsniveau. Aangezien de ventilatoren ontbreken, heerst er een serene rust in de schakelruimte. Ook blijven de schakelkasten schoner omdat er geen vuile lucht in de schakelkasten kan komen.

Kraan 121 moest na ombouw het gedrag hebben van de kraan vóór de ombouw. Elke type kraan, dus ook een ertsoverslagkraan, heeft zijn eigen grijperlogica. Dit is het samenspel van hijsen/vieren, openen/sluiten en katrijden. De grijperlogica (software geschreven door Electroproject) is in een Beckhoff industriële pc met Linux besturingssysteem ondergebracht.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven