Film nieuws

Afgelopen december werd een renovatieproject aan kraan 121 van de kolen- en ertsoverslag bij Corus afgerond. In 14 weken tijd werd niet alleen nagenoeg de complete aandrijving inclusief besturing vervangen door nieuwe componenten, ook de manier van aandrijven veranderde drastisch. Belangrijk waren een compacte bouw en een onveranderd ‘kraangevoel’ voor de kraandrijver.

Kraan 121 van Corus is gebouwd in 1968. Voor de aandrijving werd in die tijd gekozen voor het Ward-Leonard principe. Maar anno 2007 zijn er betere methodes om een kraan aan te drijven. Het hoge verbruik en de hoge onderhoudskosten van Ward-Leonard aandrijvingen maken het al snel rendabel om deze te vervangen. Corus schakelde Electroproject Aandrijftechniek in Zaandam in als system integrator voor de ombouw naar moderne frequentieregelaars.

Alle wensen en inzichten van Corus werden vertaald in een compleet ontwerp van de aandrijvingen en tevens voor de besturing van de grijper en het katrijden. De levering van alle componenten en de inbedrijfstelling van de kraan gebeurde ook door Electroproject.

Electroproject ontwierp en leverde tevens het koelcircuit met waterkoeling voor de compacte Vacon frequentieregelaars. Dankzij waterkoeling met de Vacon regelaars werd de totale schakelkastlengte beperkt tot ongeveer 10 meter. Een aanzienlijk verschil als elke meter telt. Een bijkomend voordeel is het geluidsniveau. Aangezien de ventilatoren ontbreken, heerst er een serene rust in de schakelruimte. Ook blijven de schakelkasten schoner omdat er geen vuile lucht in de schakelkasten kan komen.

Kraan 121 moest na ombouw het gedrag hebben van de kraan vóór de ombouw. Elke type kraan, dus ook een ertsoverslagkraan, heeft zijn eigen grijperlogica. Dit is het samenspel van hijsen/vieren, openen/sluiten en katrijden. De grijperlogica (software geschreven door Electroproject) is in een Beckhoff industriële pc met Linux besturingssysteem ondergebracht.

 

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven