Film nieuws

Volvo FE Hybrid in crashtest

Niet alleen bij personen-auto’s, maar ook bij vracht-wagens wordt serieus gekeken naar alternatieve aandrijfconcepten. De Volvo FE Hybrid combineert een dieselmotor met een elek-tromotor, waardoor brand-stofbesparingen van 30 % mogelijk zouden zijn. De hybride zal voornamelijk worden ingezet voor zogenaamd stop-and-go verkeer in de distributie en huisvuil-inzameling. Maar zeker bij Volvo gaat veiligheid voor alles, dus tijd voor een crashtest.

Voor de crashtest werd een botsing nagebootst waarbij een personenauto met een snelheid van 46 km/h inrijdt op het accupakket. Dit is een veel voorkomend type ongeval in stedelijke gebieden, waar deze truck voornamelijk zal worden ingezet. Het scenario dat je je hierbij moet voorstellen, is een auto die door rood licht rijdt en zich in de zijkant van een truck boort. Het accupakket heeft een massa van 578 kg en de batterij zelf brengt 232 kg op de wegschaal. Het elektrische systeem werkt op 600 V.

Niet eerder voerde Volvo een crashtest uit met een hybride truck. De proef werd daarom bijgewoond door verschillende experts met kennis van de motor, transmissie en het elektrische systeem. Nadat het 1600 kg wegende blok (gewicht van een gemiddelde personenauto) het accupakket heeft geraakt, kan worden geconcludeerd dat de installatie aan alle verwachtingen voldoet.

Resultaat

Het accupakket na de crash.Het ingebouwde veiligheidssysteem heeft alle activiteit in het accupakket stopgezet.

De test verliep goed en alles werkte precies zoals gepland. Het accupakket was heel stabiel. Er kwam geen thermische energie vrij, er ontstond geen brand, er lekte geen vloeistof uit het systeem, het elektrische systeem bleef intact en kwam tot stilstand precies zoals gepland.

De test laat twee belangrijke zaken zien: het accupakket is bestand tegen een botsing zonder in brand te vliegen en de bestuurder van de personen-auto raakt niet gewond door het accupakket. Deze botsproef toont aan dat de accu vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid goedgekeurd is.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven