Film nieuws

Vliegende auto van Nederlandse makelij

De Nederlandse onderneming PAL-V Europe heeft een serie succesvolle testvluchten uitgevoerd met haar vliegende auto: de PAL-V (Personal Air and Land Vehicle). In de afgelopen weken zijn verschillende testvluchten uitgevoerd op de vliegbasis Gilze Rijen. Het gepatenteerde voertuig vliegt in de lucht als een gyrocopter, die opstijgt door een zelf roterende rotor. De stuwkracht wordt geleverd door een opvouwbare propeller op de achterzijde van het voertuig. Op de weg rijdt de PAL-V als een sportauto. Er is geen nieuwe infrastructuur nodig voor de PAL-V, omdat de bestaande wegen en luchthavens gebruikt kunnen worden. De PAL-V kan vrijwel overal opstijgen en landen. Voor opstijgen is een baantje van ongeveer 165 meter genoeg. Dat kan een verharde baan of een grasbaan zijn.

Sinds de voltooiing van het eerste concept ontwerp in 2008, heeft een team van toptechnici gewerkt aan het realiseren van de eerste prototypes. Gerenommeerde instituten zoals het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) en de Technische Universiteit Delft zijn ook betrokken bij de ontwikkeling van de PAL-V. Het rijdende prototype werd al uitgebreid getest in 2009. Nu zijn met het prototype dat rijdt en vliegt de eerste serie testvluchten gemaakt. De PAL-V voldoet aan alle bestaande voorschriften en wettelijke vereisten in alle belangrijke markten. Dat betekent dat het voertuig daar zowel op de weg als in het luchtruim is toegestaan.

Robert Dingemanse, directeur en medeoprichter van PAL-V: “We zijn heel trots om deze succesvolle eerste vluchten van de PAL-V bekend te kunnen maken. We nodigen voor de volgende fase investeerders uit om met ons deze nieuwe toekomst in mobiliteit vorm te geven. Er is veel belangstelling voor de PAL-V. Voor deze testvluchten werden we al dagelijks benaderd door potentiële klanten en dealers.

Deur-tot-deur mobiliteit
De PAL-V biedt de gebruiker steeds de keuze tussen vliegen en rijden. Dat betekent een snelle verbinding van deur-tot-deur voor zowel privé personen als voor professionele gebruikers en bedrijven. Het bereik in de lucht is tussen de 350 en 500 kilometer, afhankelijk van het PAL-V type en de belading. Rijdend heeft de PAL-V een bereik van circa 1200 kilometer. De PAL-V rijdt op benzine zoals andere auto’s. Er komen ook uitvoeringen die op biodiesel of bio-ethanol rijden. De PAL-V kan een snelheid bereiken van 180 kilometer per uur, zowel op de weg als in de lucht.
 

Op de weg combineert het aerodynamische, driewielige voertuig het comfort van een auto met de wendbaarheid van een motor, dankzij het unieke gepatenteerde kantel systeem (foto: PAL-V)
 
Rijdend accelereert de PAL-V als een sportauto en neemt bochten als een motor. Vliegend is de PAL-V vergelijkbaar met een standaard gyrocopter. Het toestel is stiller dan een helikopter vanwege de langzamere rotatie van de rotor. De PAL-V stijgt op en landt met lage snelheid, is gemakkelijk te besturen en men kan hem niet overtrekken. De PAL-V is daardoor een van de veiligste vliegtuig types.
 
Overheden bereiden zich al voor op een toename van privé vliegen met toestellen zoals de PAL-V. In gesubsidieerde programma’s wordt in de Verenigde Staten en in Europa al gewerkt aan “digitale wegen” in de lucht die men dan volgt op basis van GPS informatie. De technieken hiervoor bestaan en maken een veilige groei van dit type luchtvervoer mogelijk. PAL-V is vastbesloten een leidende rol te spelen in deze groeimarkt. 

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven