Film nieuws

Transmissie zonder tandwielen

Parts Services Holland heeft een inmiddels gepatenteerde versnellingsbak zonder tandwielen ontwikkeld. Het Controlled Rotation System (CRS) heeft een eenvoudig ontwerp, is onderhoudsvrij en vereist geen smering. Omdat er geen wrijving is tussen de tandwielen onderling, moet het bovendien een hoog rendement hebben.

De uitvinders denken dat de nieuwe aandrijving de auto-industrie wereldwijd zal veranderen. Het systeem maakt gebruik van twee schijven, die worden aangedreven via een sterke V- riem. Met behulp van een digitaal aangestuurde hydropomp en geleidingseenheden wordt de diameter tussen de schijven vergroot of verkleind, waardoor de versnelling of vertraging wordt bereikt, zodat een andere overbrengingsverhouding wordt bereikt.

De nieuwe aandrijving kan worden gebruikt voor voertuigen, maar ook voor windmolens, schepen, motorfietsen en andere soorten machines. Het systeem kan eenvoudiger, compacter en goedkoper worden geconstrueerd dan een traditionele aandrijving. De overbrenging bespaart volgens de ontwikkelaars energie, biedt meer overbrengingsverhoudingen en kan veelvuldig worden toegepast.

Eerst voor fietsen
Oorspronkelijk werd het systeem ontwikkeld voor fietsen. De vier ontwikkelaars kwamen op het idee, toen bij Andy Schleck op een beslissend moment in de Tour France de ketting eraf vloog, toen hij naar een andere versnelling schakelde. Voor fietsen wordt het systeem Dual Slide Gear genoemd. De twee schijven vervangen alle tandwielen, die normaal gesproken voor de verschillende overbrengingsverhoudingen worden gebruikt.

Nadat de ontwikkelaars een prototype voor fietsen hadden ontworpen, modificeerden ze het systeem voor voertuigen. Het eerste prototype voor de auto meet 300 mm x 220 mm x 180 mm. Het systeem is het meest effectief in elektrische voertuigen, waar een elektromotor met een constant toerental kan draaien. Als elk wiel met een eigen aandrijving wordt verbonden, kan veel energie worden bespaard.

CVT en CRS
De techniek verschilt van de conventionele aandrijving, die stamt uit de 19e eeuw. Volgens de ontwikkelaars is hun systeem ook niet te vergelijken met andere traploze overbrengingen.

De bekende CVT (continu variabele transmissie) is gebaseerd op het principe van twee conische polieschijven. De poelies bewegen naar elkaar toe of van elkaar af op een as. Tussen de poelieschijven wordt de riem verplaatst. Als de schijven naar elkaar toe bewegen loopt de riem naar buiten. Gaan de schijven uit elkaar, dan loopt de riem naar binnen. Hiermee ontstaat een diameterverschil dat resulteert in een kleinere of grotere overbrengingsverhouding.

Het CRS (Controlled Rotation System) is gebaseerd op het principe van twee schijven met verschuivende elementen. Deze elementen bewegen naar binnen of naar buiten en creëren een grotere of kleinere diameter voor de riem. De riem loopt zodanig over de schijven, dat een hogere of lagere overbrengingsverhouding ontstaat. De glijdende elementen worden aangestuurd door een ingebouwd hydraulisch systeem.

Onderstaand filmpje geeft een impressie van de werking van de CRS.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven