Ga naar hoofdinhoud

Techniek is een raam om doorheen te kijken

Op de beurs Elektrotechniek 2005 in Utrecht stond op de stand van Axis-Stuifmeeltechniek een muur met daarin diverse bewegende rondjes. Deze rondjes (pixels) bewogen aan de hand van de geluiden in de buurt van dit interactieve kunstwerk, ook wel 4D Pixel genoemd.

Interactieve muur
4D-Pixel is een intelligent oppervlak, uitgevoerd als een staande wand, dat reageert op geluiden in de omgeving, bijvoorbeeld stemmen, muziek of geklap. Per vierkante meter zijn er 256 verlichte pixels die in of uit kunnen bewegen. Elke pixel bestaat uit twee Kühnke magneten, die gemonteerd zijn op een op maat gemaakte smalle printplaat. Deze printplaten en de elektronica hierop zijn ontwikkeld in het atelier van Daan Roosegaarde, en worden momenteel doorontwikkeld in samenwerking met Axis & Stuifmeel Techniek. Elke pixel kan afzonderlijk uit of in worden gestuurd. De aansturing gebeurt vanuit een plc. Het omgevingsgeluid wordt opgevangen door microfoons en in een pc via speciale software verwerkt tot signalen die naar de plc gaan. Het achtergrondgeluid (omgevingsruis) wordt er uit gefilterd inclusief het eigen geluid van de magneten (het ‘geklik’). De bediening van het kunstwerk gaat via een aanraakscherm. Alle verschillende programma’s zijn van te voren al gemaakt op een pc. Ook de software is geheel ontwikkeld in het atelier in Waddinxveen.


De 4D-Pixel wand is een kunstwerk dat interactief kan reageren op een bezoeker (foto: Daan Roosegaarde)

Net zoals bij de andere kunstwerken van Roosegaarde gaat het bij 4D-Pixel om de menselijke interactie met het kunstwerk. “Op deze manier ontstaat een fysieke relatie tussen het gedrag van de bezoeker en het uiterlijk van de wand,” legt Roosegaarde uit. “De wand kan dynamisch letters in reliëf weergeven als er iemand langsloopt. Of de wand kan met iemand mee bewegen als een soort golfbeweging. Bij deze toepassingen kan er naast microfoons ook gebruik worden gemaakt van sonar, waardoor de beweging van de persoon wordt gezien. Ook kan de 4D-Pixel zo geprogrammeerd worden dat deze reageert op tonen van muziek. Afhankelijk van de toonhoogte en het volume worden er unieke patronen gevormd.”

In nummer 5 (2006) van AT-aandrijftechniek was het hele artikel over het interactieve werk ‘4D-pixel’te lezen. In het AVRO-programma European artists vertelt Roosegaarde over dit kunstwerk en verwijst daarbij naar de publicatie in AT-aandrijftechniek, waarbij het vakblad ook in beeld verschijnt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven