Op 23 oktober 2008 brak Killacycle, een dragrace motorfiets, een nieuw record door een snelheid te halen van ruim 280 km/h op de kwart mijl, binnen een tijd van 7,89 seconden. Op zich niet zo bijzonder, maar wel het feit dat deze motorfiets werkt op dezelfde manier als de nieuwste accuboormachines bij de Doe-Het-Zelf-winkels.
Op het ogenblik mag de Killacycle zich de snelste en sterkste elektrisch aangedreven motorfiets ter wereld noemen. Twee op maat gemaakte gelijkstroommotoren van Hi-Torque Electric leveren gezamenlijk een vermogen van ruim 370 kW. Dit dankzij een spanning van 374 V en een instelbare stroomsterkte tijdens acceleratie tot maximaal 1850 A per motor!
Batterij van accuboormachine
De spectaculaire prestaties zijn mede te danken aan de batterijen. De Li-Ion batterijen van het Amerikaanse merk A123 Systems worden ook gebruikt in de accuboormachines en ander draadloos gereedschap van DeWalt. In Killacycle zitten er in totaal 1210 M1 Li-ion cellen. De batterijen liggen voor de twee elektromotoren en zorgen zo voor een laag zwaartepunt.
Dragraces op elektriciteit is erg on-Amerikaans. Geen lawaai, geen benzinedampen, maar wel erg snel (foto’s: Killacycle)
De twee elektromotoren zijn via een ketting met elkaar verbonden. Vanuit één motor gaat de ketting naar het grote achterwiel. De gigantische snelheid wordt ook behaald door de twee elektromotoren tijdens het accelereren van serie naar parallel te schakelen en voelt aan als een automatische twee versnellingstransmissie.
Milieuvriendelijk
Killacycle is tevens goed voor het milieu. Elke dragrace inclusief burn-out (banden opwarmen) kost slechts 0,6 kWh, wat volgens het team van Killacycle overeen komt met 70 ml benzine. En afgezien van ketting-, banden- en zoemende elektromotoren is de Killacycle ook nog eens stil!