Film nieuws

STW-onderzoeker Bas Bougie heeft een lasersysteem ontwikkeld om roetontwikkeling in dieselmotoren te onderzoeken. Kleine roetdeeltjes worden niet door een roetfilter tegengehouden, maar zijn wel schadelijker dan de grote roetdeeltjes. Daarom moet roetontwikkeling zo veel mogelijk bij de bron worden aangepakt.

De techniek Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat precies zien waar roet ontstaat in een dieselmotor en kan door projectpartners worden gebruikt om schonere diesels te ontwikkelen. Bas Bougie promoveert op 3 december 2007 bij Radboud Universiteit Nijmegen.
 
Turbulentiebron
Het is moeilijk om roetvorming in een dieselmotor te meten. Door de turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke verbrandingscyclus anders. Daarbij zijn de metingen moeilijk te reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder een zodanige druk gebeurt, dat er een extra turbulentiebron ontstaat. De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een daartoe aangepaste motor.
 
Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij hogere en lagere belasting van de motor en voor twee brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een common-rail systeem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem bleken invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het uitgestoten roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot een verbetering van de verbranding kunnen leiden.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven