Ga naar hoofdinhoud

Schonere diesels dankzij laserlicht (met film)

STW-onderzoeker Bas Bougie heeft een lasersysteem ontwikkeld om roetontwikkeling in dieselmotoren te onderzoeken. Kleine roetdeeltjes worden niet door een roetfilter tegengehouden, maar zijn wel schadelijker dan de grote roetdeeltjes. Daarom moet roetontwikkeling zo veel mogelijk bij de bron worden aangepakt.

De techniek Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) laat precies zien waar roet ontstaat in een dieselmotor en kan door projectpartners worden gebruikt om schonere diesels te ontwikkelen. Bas Bougie promoveert op 3 december 2007 bij Radboud Universiteit Nijmegen.
 
Turbulentiebron
Het is moeilijk om roetvorming in een dieselmotor te meten. Door de turbulente omgeving in de verbrandingscilinder verloopt elke verbrandingscyclus anders. Daarbij zijn de metingen moeilijk te reproduceren omdat het inspuiten van de brandstof in de cilinder onder een zodanige druk gebeurt, dat er een extra turbulentiebron ontstaat. De onderzoeker deed zijn metingen in een glazen cilinder van een daartoe aangepaste motor.
 
Met Laser Geïnduceerde Incandescentie (LII) kunnen optimale motorcondities onderzocht worden, om zo de uitstoot van roet uit de motor te verminderen. LII is toepasbaar in verschillende typen motoren en met verschillende brandstoffen. Bougie voerde metingen uit bij hogere en lagere belasting van de motor en voor twee brandstof-inspuitsystemen: een lijnpompsysteem en een common-rail systeem. Noch de motorbelasting, noch het inspuitsysteem bleken invloed te hebben op de primaire deeltjesgrootte van het uitgestoten roet. Er zijn wel veel andere motorinstellingen die tot een verbetering van de verbranding kunnen leiden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven