Op 11 augustus werd in Delft de eerste waterstofraceauto (raceklasse karts) ter wereld geïntroduceerd. Met deze schone kart gaat een team van de TU-Delft meedoen met de Formula Zero Championship. De eerste races hiervan zijn op 22 en 23 augustus aanstaande in Rotterdam.
Coureur Tim Coronel en Herman Vaanholt van Bavaria City Racing onthulden de kart officieel op het sportterrein van de TU Delft. “We zijn opgegroeid met rook en motorgeluiden,” legt Tim Coronel uit. “Maar ook wij weten dat dat niet door kan blijven gaan. Na mij komen hopelijk nog meer kleine ‘Coronelletjes’, die ook willen racen.” Na de onthulling reed de kart enkele rondjes voor de aanwezige pers. Dat was even wennen, want je hoorde alleen het geluid van de banden en het gezoem van de elektromotoren.
Waterstof
De kart heeft een vijf liter tank aan boord gevuld met waterstof onder druk (200 bar). Hiermee kan zo’n 15 minuten lang geraced worden. De waterstof en zuurstof (uit de lucht) reageren in de brandstofcel van Hydrogenics. Daarbij wordt 8 kW vermogen gegenereerd. De kart beschikt over zogenaamde Boostcaps, dat zijn ultra condensatoren van Alphatron, die gedurende maximaal 10 seconden de kart een extra boost geven van 20 kW. De energie voor de boostcaps wordt door de brandstofcel opgewekt als er langzaan wordt gereden, maar ook door remenergie vanuit de elektromotoren.
De motorruimte van de waterstofkart: veel elektronica, elektromotoren, veel bedradingen en leidingen (foto: Paul Quaedvlieg)
Actief differentieel
Het geleverde elektrische vermogen wordt door motor controllers van Curtis Instruments omgezet in mechanisch vermogen door middel van twee gelijkstroom PM elektromotoren. Elke motor drijft via een kettingoverbrenging één achterwiel aan en kan apart geregeld worden. Hierdoor ontstaat een actieve differentieelwerking waardoor de kart snel scherpe bochten kan maken met maximale grip. Met een koppel van 76 Nm en een lege massa van slechts 240 kg accelereert de kart binnen 5 sec naar 100 km/h.
Koeling
De brandstofcel moet gekoeld worden. Dit gebeurt met een conventioneel koelsysteem met radiator aan de voorzijde. Er is echter wel een speciaal waterfilter aan boord, want het koelwater moet vrij zijn van metaaldeeltjes. De hoekige vorm van de kart heeft niets te maken met aerodynamica, het zijn extra stevige bumpers van koolstofvezel om de waterstoftank te beschermen.