Film nieuws

Rijden op stroom in Utrecht

Vorige week tijdens de beurs Elektrotechniek 2009 in Utrecht hadden bezoekers de mogelijkheid te rijden in een elektrisch aangedreven Golf Variant. Ook de redactie van Aandrijftechniek kreeg een startpas en kon zelf een stukje rijden over het binnenterrein van de Jaarbeurs.

Lieten we vorige week nog een rit zien in de op perslucht rijdende Airpod, nu kregen we de kans om te rijden op stroom. De Volkswagen Golf Variant is gebaseerd op een standaard benzine of dieselversie. De bestaande brandstofmotor werd er door het Lochemse bedrijf ECE uitgelepeld. In plaats daarvan kwam een elektromotor van 150 kW, die aan de bestaande versnellingsbak werd gekoppeld.

Stroom tanken
De versnellingsbak dient nu alleen om vooruit en achteruit te kunnen rijden, er wordt verder niet mee geschakeld. Met de elektromotor gaat de Golf van 0 tot 100 km/h in 12 seconden en de actieradius op accu’s is 220 km. Geschikt voor normaal verkeer, kun je zeggen. Tanken kan snel binnen 4 uur op 32A of wat langzamer op 16 A, dan kost het 8 uur. Vereiste aansluitingen voor het opladen zijn 230V of 400V en van 1A tot 35A. Alfen biedt al diverse concepten van stroomtanken en stroomtankpalen aan.


Voor de Golf Variant was veel interesse. Maar is puur elektrisch rijden de toekomst? (foto’s: Paul Quaedvlieg)

Volgens Enexis is de levensduur van de accu’s in deze Golf langer dan 12 jaar met behoud van zo’n 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Daarna zijn de accu’s nog te gebruiken voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld de energieopslag van door windmolens opgewekte stroom.

Heel duur
Na een proefrit in een elektrisch aangedreven Golf is het duidelijk dat dit soort aandrijvingen er aan gaat komen. Het rijdt namelijk als een gewone auto, alleen dan nog stiller. Grootste probleem blijft de betaalbaarheid, want ECE in Lochem vraagt nu voor een ombouw nog maar liefst 75.000 euro exclusief bijdrage aan de schatkist. Dat wil de gemiddelde burger niet betalen voor een auto die in benzineversie vanaf zo’n 25.000 euro (met alle bijdrages aan de schatkist) te koop is.

Het wachten is op massaproductie van de elektroauto en de elektrisch aangedreven auto’s met range extenders. Want alleen met een range extender (kleine brandstofmotor met generator) kunnen we ook nog eens wat verder rijden dan die 220 km en blijft die vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk anno 2025 bereikbaar.

 

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems)Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren, tandwielkasten… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo)In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het jaar… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin)Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert als… Lees verder →

  • B&R Automation HMI to go

    B&R introduceert HMI-to-go voor naadloze overdracht naar smartphone

    Machineoperators kunnen de besturing van hun machine nu naadloos overdragen naar hun smartphone (foto: B&R)We kennen allemaal het principe van koffie-to-go, B&R introduceert nu de HMI-to-go. Machineoperators kunnen de besturing van hun machine nu naadloos overdragen tussen de machine-HMI en hun mobiele apparaten, zoals smartphones… Lees verder →

  • Rolls Royce ACCEL Spirit of Innovation

    Elektrische Spirit of Innovation bereikt nieuwe mijlpaal (video)

    De supersnelle elektrisch aangedreven Spirit of Innovation moet binnen niet al te lange tijd records gaan breken (foto's: Rolls-Royce)De ‘Spirit of Innovation’ van Rolls-Royce moet binnen niet al te lange tijd het snelste volledig elektrische vliegtuig ter wereld gaan worden. Onlangs taxiede het vliegtuig voor… Lees verder →

  • Phoenix Contact

    Phoenix Contact ziet tweecijferige stijging van de order intake

    CEO Frank Stührenberg gaf een inkijkje in de eerste economische ontwikkelingen in 2021 voor Phoenix ContactTijdens een digitale persconferentie van Phoenix Contact sprak CEO Frank Stührenberg over het afgelopen boekjaar en gaf hij een inkijkje in de eerste economische ontwikkelingen in 2021. Met een stijging… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck)In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en biaxiale… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven