Film nieuws

Rijden op stroom in Utrecht

Vorige week tijdens de beurs Elektrotechniek 2009 in Utrecht hadden bezoekers de mogelijkheid te rijden in een elektrisch aangedreven Golf Variant. Ook de redactie van Aandrijftechniek kreeg een startpas en kon zelf een stukje rijden over het binnenterrein van de Jaarbeurs.

Lieten we vorige week nog een rit zien in de op perslucht rijdende Airpod, nu kregen we de kans om te rijden op stroom. De Volkswagen Golf Variant is gebaseerd op een standaard benzine of dieselversie. De bestaande brandstofmotor werd er door het Lochemse bedrijf ECE uitgelepeld. In plaats daarvan kwam een elektromotor van 150 kW, die aan de bestaande versnellingsbak werd gekoppeld.

Stroom tanken
De versnellingsbak dient nu alleen om vooruit en achteruit te kunnen rijden, er wordt verder niet mee geschakeld. Met de elektromotor gaat de Golf van 0 tot 100 km/h in 12 seconden en de actieradius op accu’s is 220 km. Geschikt voor normaal verkeer, kun je zeggen. Tanken kan snel binnen 4 uur op 32A of wat langzamer op 16 A, dan kost het 8 uur. Vereiste aansluitingen voor het opladen zijn 230V of 400V en van 1A tot 35A. Alfen biedt al diverse concepten van stroomtanken en stroomtankpalen aan.


Voor de Golf Variant was veel interesse. Maar is puur elektrisch rijden de toekomst? (foto’s: Paul Quaedvlieg)

Volgens Enexis is de levensduur van de accu’s in deze Golf langer dan 12 jaar met behoud van zo’n 80% van de oorspronkelijke capaciteit. Daarna zijn de accu’s nog te gebruiken voor andere doeleinden zoals bijvoorbeeld de energieopslag van door windmolens opgewekte stroom.

Heel duur
Na een proefrit in een elektrisch aangedreven Golf is het duidelijk dat dit soort aandrijvingen er aan gaat komen. Het rijdt namelijk als een gewone auto, alleen dan nog stiller. Grootste probleem blijft de betaalbaarheid, want ECE in Lochem vraagt nu voor een ombouw nog maar liefst 75.000 euro exclusief bijdrage aan de schatkist. Dat wil de gemiddelde burger niet betalen voor een auto die in benzineversie vanaf zo’n 25.000 euro (met alle bijdrages aan de schatkist) te koop is.

Het wachten is op massaproductie van de elektroauto en de elektrisch aangedreven auto’s met range extenders. Want alleen met een range extender (kleine brandstofmotor met generator) kunnen we ook nog eens wat verder rijden dan die 220 km en blijft die vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk anno 2025 bereikbaar.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven