Film nieuws

Rijden op lucht bij Atlas Copco

Onder het thema ‘Zuinig met energie’ hield Atlas Copco op 24 september een bijeenkomst voor pers en klanten in het nieuwe hoofdkantoor in Zwijndrecht. Centraal stonden de producten van Atlas Copco, waaronder de nieuwe ‘carbon-zero’ serie watergekoelde, olievrije luchtcompressoren met geïntegreerd energie-terugwinningssysteem. Daarnaast kon iedereen die dat wilde een ritje maken in de Airpod, een stadsauto die rijdt op perslucht.

Hoewel persluchtsystemen gemiddeld ongeveer 10% uitmaken van het elektriciteitsverbruik in de industrie, kan dit voor een individueel bedrijf oplopen tot wel 40%. Voldoende reden voor Atlas Copco om zich al jaren bezig te houden met de ontwikkeling van innovatieve persluchtoplossingen. De nieuwste ontwikkeling op dit gebied is de ‘Carbon Zero’-serie compressoren.

Forse besparing
Met deze compressoren is het mogelijk om de compressiewarmte in de vorm van water van 90ºC rechtstreeks door te sturen naar een ander proces. Afhankelijk van het toegepaste model compressor kan op deze wijze jaarlijks al snel zo’n 200 tot 2000 ton CO2 worden bespaard. Om nog maar te zwijgen van de aanzienlijke besparing die gerealiseerd kan worden op de elektriciteit- of brandstofkosten.


Atlas Copco had een Airpod geregeld die voor zes maanden proef rijdt op Schiphol (foto’s: Paul Quaedvlieg)

De Airpod van MDI is een compacte stadsauto die rijdt op perslucht. MDI heeft een eigen luchtmotor ontwikkeld met een vermogen van zo’n 4 kW bij een druk van 18 bar. De Airpod kan 175 liter lucht meenemen met een maximale druk van 350 bar. Binnen een stedelijke omgeving kan daar zo’n 220 km mee gereden worden. Tanken duurt slechts anderhalve minuut. Volgens MDI zou de Airpod per 100 km slechts 50 eurocent kosten.

De werking van de motor is ongeveer hetzelfde als van een gewone zuigermotor. Tussen de cilinderkop en de krukas zit echter een ‘krukmechanisme’ dat ervoor zorgt dat de zuiger lang op het dode punt wordt gehouden waardoor druk opgebouwd kan worden, zonder dat hiervoor verbranding van een fossiele brandstof nodig is

Verstandig?
Schiphol heeft gekozen om deze Airpods tijdelijk als proef in te zetten als vervoermiddel op de luchthaven zelf. Men wilde liever geen elektrische auto’s met accu. Maar of dat een verstandige zet is? Comfortabel is de Airpod niet en het sturen ging ook erg onstabiel. Niet echt iets waar de medewerkers van Schiphol op zitten te wachten, lijkt ons. En laat de trend voor milieuvriendelijke auto’s nu juist wel de kant op gaan van elektrisch rijden. Want laten we eerlijk zijn: perslucht is nog steeds kostbare lucht en niet erg energie-efficiënt. 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven