Film nieuws

Wetenschappers van Philips Applied Technologies in Eindhoven hebben een innovatieve techniek ontwikkeld om één lineaire motor twee assen te laten bewegen. Vooral bij bepaalde pick & place-machines, zal de gepatenteerde Philips NForcer-technologie een reductie betekenen in het aantal motoren en elektronische besturingen.

Een reductie in het aantal motoren en besturingen betekent ook een goedkopere machine. Philips denkt vooral dat de nieuwe NForcer technologie goed toegepast kan worden bij machines die elektronische componenten op printplaten plaatsen. Maar de vermindering van de bewegende massa (één motor weegt minder dan twee motoren) zorgt ook voor hogere versnellingen en snelheden.

Levitatie
De techniek zorgt ervoor dat een horizontaal gemonteerde lineaire motor naast een zijdelingse beweging ook een verticale beweging (lift) kan maken. Hierdoor kan met de NForcer-technologie ook een magnetisch levitatie platform gemaakt worden met zes bewegende assen (driedimensionaal schuiven en kantelen), maar met het gebruik van gewone lineaire motoren.

“Het mooie van deze innovatie is dat er absoluut geen modificaties nodig zijn aan de bestaande lineaire motorcomponenten,” legt Dr. Georgo Angelis, senior wetenschapper bij Philips Applied Technologies uit. “Alles wat je moet doen is het re-positioneren van bepaalde componenten in de motor en deze op een intelligente manier aansturen.”

Werking
Ironless, multi-phase lineaire motoren werken middels het principe van een stroom geladen geleider die geplaatst is in een magnetisch veld. Op de geleider werkt een kracht die loodrecht staat op de richting van de stroom en de richting van het magnetisch veld (de Lorentz kracht). Deze kracht genereert de beweging. Bij een conventionele lineaire motor, wordt de stroom geleidt door spoelen, met alleen de verticale kant van de spoelen in het magnetische veld. Met als gevolg dat de motor alleen maar een zijdelingse beweging maakt.

Om een twee dimensionale beweging uit één lineaire motor te krijgen, hebben de wetenschappers van Philips Apptech de positie van de spoelen in relatie tot het magnetisch veld verschoven, zodat het lagere horizontale gedeelte van de spoelen ook in het magnetisch veld vallen. Deze genereren hier ook krachten en dus beweging in een verticale richting.


Door verschuiving van de spoelen in het magnetisch veld kan één lineaire motor ineens twee assen aansturen (foto: Philips Apptech)

Zwevend platform
Omdat met de nieuwe NForcer technologie magnetische levitatie kan worden gegenereerd, is de productie mogelijk van volledige zwevende, lagerloze platformen, die, in tegenstelling tot luchtgelagerde platformen, wel gebruikt kunnen worden in een vacuümomgeving. Een volledig zwevend, magnetisch gelift, lagerloos platform met lange X-as, een korte Y-as en korte Z-as bewegingen inclusief een aantal milli-radialen aan kantel- en draaibewegingen, kan gemaakt worden met slechts vier horizontale magneetbanen (stator) en zes actuatoren (rotor).

Demonstraties
Philips Applied Technologies liet de NForcer technologie voor het eerst zien op de jaarlijkse meeting van de ASPE (American Society for Precision Engineering) die midden oktober in Dallas (Texas) gehouden werd. Er werden demonstraties gegeven met onder meer een single-track pick&place mechanisme met een 200 mm horizontale en een 30 mm verticale beweging en met een magnetisch levitatie platform met zes graden van vrijheid en nanometernauwkeurigheid. Beide opstellingen waren opgebouwd met uit voorraad leverbare motorcomponenten.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven