Film nieuws

Als treinen snel rijden, kunnen de stroomafnemers het contact met de bovenleiding verliezen. Er ontstaan vonken en er treedt slijtage op. Om dat te verhinderen heeft de TU Wien een nieuw systeem ontwikkeld, om de stroomafnemers op het dak (pantografen) niet alleen passief te laten meetrillen, maar met behulp van een uitgekiend regelsysteem trillingen in de bovenleiding te voorspellen en actief tegen te werken.

De combinatie van pantograaf en bovenleiding vormt een complex trillingensysteem. Bij hoge snelheid kan het gemakkelijk voorkomen, dat de bovenleiding niet meer strak tegen de stroomafnemer ligt.

Als er geen contact meer is, trekt de pantograaf een lichtboog. Hierdoor ontstaat onder andere veel warmte, wat tot sterke slijtage leidt. Niet alleen wordt de pantograaf beschadigd, maar de schade aan de bovenleiding zorgt voor hoge kosten.

Voor de hogesnelheidstrein is dat een zwaarwegend probleem. Óf fabrikanten moeten een alternatief vinden voor de stroomafname, óf ze ontwikkelen een pantograaf die het contact met de bovenleiding betrouwbaar in stand houdt.

Trillingen elektronisch voorspellen
Simpel de kracht meten, die door de bovenleiding op de pantograaf werkt en afhankelijk daarvan de positie van de pantograaf bijstellen, is niet genoeg. Er is een actief regelsysteem nodig dat kan voorspellen, hoe het systeem zich zal gedragen in de komende fracties van seconden en daarop de juiste maatregelen treft.

Om dat mogelijk te maken is een wiskundig model nodig, dat de bovenleidingen, het contact met de stroomafnemer en de wisselwerking met de pantograaf nauwkeurig beschrijft. Met een niet-lineair model met veel vrijheidsgraden zouden de onderzoekers het gedrag van het systeem waarschijnlijk goed kunnen begrijpen, maar voor het direct regelen van de besturing van de pantograaf is het te gecompliceerd. De besturing moet binnen fracties van seconden werken en voor uitgebreide computerberekeningen is geen tijd.

Real-time
De werkgroep voor regeltechniek en procesautomatisering aan de TU Wien werkt daarom aan de ontwikkeling van zo eenvoudig mogelijke benaderingsmethoden, waarmee men de beweging van de pantograaf en de bovenleiding in real time kan aanpassen. Daarvoor is een proefstand van wezenlijk belang.

In samenwerking met Melecs MWW heeft de universiteit een krachtige testbank voor pantografen ontwikkeld, waarmee de belastingen van pantografen tijdens het rijden van de trein realistisch kunnen worden gesimuleerd.

Een industriële robot zorgt voor de beweging, die overeenkomt met het gedrag van de bovenleiding bij hoge snelheid. Hiermee kunnen snelheden van 300-400 km/u nauwkeurig worden gesimuleerd. De pantograaf zit er precies onder, waarbij de beweging met behulp van verschillende voorspellingsmodellen in real time wordt geregeld.

Op deze manier is nauwkeurige waarneming mogelijk, om te zien hoe de nieuwe methodes voor de actieve regeling van de pantograaf in de praktijk functioneren.

Van onderzoek naar toepassing
Melecs MWW, dat de opbouw van de testopstelling financierde, wordt zo de mogelijkheid geboden om flexibele toepassingen en vooral lagere onderhoudskosten voor zijn producten te ontwikkelen. Met behulp van het onderzoek aan de TU Wien wil het bedrijf marktleider worden op het gebied van pantografen voor hogesnelheidstreinen.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems)Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren, tandwielkasten… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo)In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het jaar… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin)Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert als… Lees verder →

  • B&R Automation HMI to go

    B&R introduceert HMI-to-go voor naadloze overdracht naar smartphone

    Machineoperators kunnen de besturing van hun machine nu naadloos overdragen naar hun smartphone (foto: B&R)We kennen allemaal het principe van koffie-to-go, B&R introduceert nu de HMI-to-go. Machineoperators kunnen de besturing van hun machine nu naadloos overdragen tussen de machine-HMI en hun mobiele apparaten, zoals smartphones… Lees verder →

  • Rolls Royce ACCEL Spirit of Innovation

    Elektrische Spirit of Innovation bereikt nieuwe mijlpaal (video)

    De supersnelle elektrisch aangedreven Spirit of Innovation moet binnen niet al te lange tijd records gaan breken (foto's: Rolls-Royce)De ‘Spirit of Innovation’ van Rolls-Royce moet binnen niet al te lange tijd het snelste volledig elektrische vliegtuig ter wereld gaan worden. Onlangs taxiede het vliegtuig voor… Lees verder →

  • Phoenix Contact

    Phoenix Contact ziet tweecijferige stijging van de order intake

    CEO Frank Stührenberg gaf een inkijkje in de eerste economische ontwikkelingen in 2021 voor Phoenix ContactTijdens een digitale persconferentie van Phoenix Contact sprak CEO Frank Stührenberg over het afgelopen boekjaar en gaf hij een inkijkje in de eerste economische ontwikkelingen in 2021. Met een stijging… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck)In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en biaxiale… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze)Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag. Er… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven