Ingenieurs van het Marshall Space Flight Center van Nasa in Huntsville (Alabama) hebben met succes een schaalmodel getest van een vast opgestelde raketmotor, ontworpen om het Space Launch System (SLS) na te bootsen. Tijdens de twintig seconden durende werking werd het nieuwe isolatie-materiaal getest op de motor met een diameter van 610 mm (24”) en een lengte van 2,77 m (109”). De motor is een goed-kopere kleine versie van de raketmotor, die moet zorgen voor de lancering van SLS vanaf het platform.
Het centrum in Huntsville leidt het ontwerp en de ontwikkeling van de SLS. Het nieuwe ruimtevaartuig voor zware lasten zal de menselijke aanwezig-heid uitbreiden tot voorbij lage banen om de aarde en nieuwe expedities mogelijk maken voor verkenning het zonnestelsel. De nieuwe test helpt ingenieurs bij het ontwikkelen en evalueren van analytische modellen en de mogelijkheden beoordelen voor testen van toekomstige SLS vaste raketmotoren op ware grootte.
Test
De volledige test van de zogeheten kwalificatie motor-1 (QM-1) is gepland voor het voorjaar 2013. Twee vaste raketmotoren met vijf segmenten, de grootste ter wereld met een lengte van 46,4 m (154’) en een diameter van 3,66 m (12’), zullen worden gebruikt in de eerste van de twee 70 ton zware vluchtten van SLS.
De grondtesten die hieraan voorafgaan testen de motor inclusief de koolstofisolatie, die de straalpijp van de raket moet beschermen tegen de agressieve omgeving en temperaturen van ruim 2750°C (5000°F) waaraan deze wordt blootgesteld. QM-1 zal worden voorzien van het nieuwe isolatiemateriaal van een nieuwe leverancier voor de beschermlaag voor de straalpijp.
Straalpijp
Het ontsteken van kleine motoren bij Marshall biedt Nasa een snelle, nood-zakelijke en efficiënte manier om het functioneren van de bekleding van de straalpijp. De ingenieurs beschikken over geavanceerde analytische en computermodelleringstools, die aantonen of de nieuwe isolatie voor de straalpijp goed zal functioneren. Maar niets geeft meer vertrouwen dan een praktijktest.
Bij de testen gaat het ook om een aantal secundaire doelstellingen. Het testteam introduceerde een opzettelijk defect in het drijfgas met een tool die was ontworpen voor het creëren van een specifieke fout. Door het meten van de temperatuur binnenin de motor op de plaats van de fout hoopt het team een beter begrip te krijgen van fouten in de drijfgasstroom.
De data zullen ook helpen bij een beter begrip van de akoestiek en trillingen, die ontstaan uit de uitstoot van de raketmotor. Ook wil NASA’s Engineering and Safety Center de testdata gebruiken voor het meten aan de uitstoot van de vaste raketmotor en de reacties op bepaalde materialen.
De ingenieurs van Marshall’s Engineering Directorate ontwierpen de test-motor met ondersteuning van ATK Aerospace Systems in Huntsville. ATK in Brigham City (Utah), de hoofdaannemer voor de SLS booster, is verant-woordelijk voor het ontwerp en de testen van de SLS vijf segmenten vaste raketmotor.
Bijgaand filmpje toont de test. Zet het geluid maar lekker open!