Film nieuws

Kroonwielen voor nieuwe Quattro

Exact dertig jaar na de intro-ductie van de Audi (oer)quattro op de Autosalon in Geneve, presenteert Audi een innovatieve ontwikkeling voor haar vierwielaange-dreven modellen met in lengterichting ingebouwde motor. Een nieuw kroonwiel-differentieel vormt het hart van de quattro-aandrijving anno 2010. Nu met prachtige animatie onderaan dit bericht.

In het nieuwe middendifferentieel bevinden zich twee kroonwielen met verschillende vertandingsgeometrieën. Assag, met vestigingen in Hengelo en Zwitserland, heeft voor dit differentieel de kroonwielvertandingen ont-wikkeld. Het achterste kroonwiel (in de afbeelding hieronder links) staat in verbinding met de cardanas naar de achteras, het voorste kroonwiel verzorgt via een tussenas de aandrijving naar de vooras. 


Tussen de beide kroonwielen draaien vier planeetrondsels die onder een hoek van 90° t.o.v. elkaar in een planetendrager zijn gepositioneerd. Deze planetendrager wordt aangedreven door de uitgaande as van de S Tronic 7-versnellingsbak die is voorzien van een dubbele koppeling (bron: Assag).

In normale situaties is er geen verschil in toerental tussen de beide kroon-wielen en de planetendrager. Vanwege de verschillende vertandingen op de beide kroonwielen ontstaat er een hefboomwerking in de momentenverde-ling tussen de voor- en achteras. Assag heeft de vertanding zodanig uitgelegd dat in de basisverdeling 60% van het motormoment naar de achteras wordt geleid en de resterende 40% gaat naar de vooras.

Hoge axiale krachten
Zodra een van beide assen minder grip heeft, ontstaat er een toerental-verschil tussen de beide kroonwielen en wordt de momentenverdeling gewijzigd. De hoge axiaalkrachten, een kenmerk van de kroonwielver-tanding, worden door de voorgespannen lamellenpakketten opgenomen. Door de zelfsperrende werking van het differentieel wordt het grootste deel van het aandrijfmoment naar de as met de meeste tractie geleid..


Het nieuwe compacte differentieel heeft een massa van 4,8 kg en is 2 kg lichter dan het conventionele differentieel. Naast de RS 5 worden in de toekomst ook andere quattro modellen van Audi met het kroonwieldifferentieel uitgerust (bron: Assag)

Doordat de vertandingen in het kroonwieldifferentieel zonder speling worden gemonteerd, verloopt de verdeling van krachten en momenten homogeen en zonder vertraging. Samen met intelligente software in het remsysteem kan aan elk aangedreven wiel in iedere situatie een optimaal moment worden toegewezen. De Audi RS 5 blijft in grenssituaties dan ook merkbaar langer neutraal waardoor ESP-ingrepen nagenoeg niet meer nodig zijn.

Tijdens het ontwikkelingstraject zijn hiervoor diverse prototypes door Assag geleverd. Uiteindelijk heeft de succesvolle samenwerking geleid tot het gezamenlijk aanmelden van een patent en heeft Assag een licentie verleend voor seriematige levering. 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven