Ga naar hoofdinhoud

Innovatieve zonneauto uit Twente onthuld (met film)

De zonnewagen van het Solar Team Twente, de Twente One, is vandaag op spectaculaire wijze onthuld in Enschede. Het Twentse team gaat op 21 oktober met de Twente One de strijd aan tijdens de Panasonic World Solar Challenge in Australië.

Na maanden van ontwerpen, productie en testen is het zo ver. De zonneauto is klaar voor de race. Een jaar lang hebben zestien studenten van de Saxion Hogescholen en de Universiteit Twente samen met het bedrijfsleven ontzettend hard gewerkt en nu is eindelijk het moment gekomen dat de zonneauto is onthuld. Het doel van het ambitieuze team is het behalen van een podiumplaats. Door een tweetal toegepaste technieken zorgt alleen al de innovatietechniek van de zonneauto voor een onderscheid ten opzichte van de overige deelnemers. Door deze slimme innovaties is een podiumplaats haalbaar.

Kantelend paneel
‘We hebben inderdaad gekozen voor een bijzonder ontwerp’, vertelt Timo Spijkerboer, teamleider van het Solar Team Twente. ‘Onze zonneauto is totaal anders dan de overige zonneauto’s. Hiermee nemen we een risico, maar laten we ook zien dat we niet bang zijn om een stap vooruit te maken. Er wordt gebruik gemaakt van een kantelend zonnepaneel. Speciale Fresnel lenzen concentreren het zonlicht op het beperkt beschikbare oppervlak zonnecellen.

Wanneer de zon van oost naar west verplaatst, verschuift ook de gefocusseerde bundel zonlicht onder de lenzen. Om dit verschijnsel te ondervangen is een translatiemechanisme ontworpen wat er voor zorgt dat de cellen heen en weer kunnen schuiven onder de lenzen en de bundel zonlicht op kunnen blijven vangen.

Aandrijfgroep
Om de opgewekte elektrische energie om te zetten in bewegingsenergie is gekozen voor implementatie van de CSIRO Surface motor. Dit is een 6 kW elektromotor met permanente magneet welke in het achterwiel gemonteerd is. De motor heeft een nagenoeg constant koppel over het gehele toerengebied. Doordat de aandrijving in het wiel, direct op de achteras plaatsvindt, gaat er geen energie verloren door overbrengingen. Het rendement van de CSIRO is iets hoger dan het rendement van de NGM motor die door het vorige Twentse team is gebruikt. Deze motor heeft zich in de World Solar Challenge van 2005 al bewezen en fungeert dus uitstekend als reserve-exemplaar.

Het achterwiel met de CSIRO motor is dubbelzijdig opgehangen in de achterbrug. De achterbrug is gemaakt van chroommolybdeen staal en biedt de mogelijkheid om zowel de nieuwe elektromotor als de reservemotor te gebruiken. Chroom-molybdeen staal is gekozen, omdat dit materiaal grotere krachten aankan. Aan zowel de achterwielophanging als de voorwielophanging zijn schokdempers bevestigd. Deze schokdempers zijn speciaal voor de zonneauto op maat gemaakt.

Gebruiksauto
Eind oktober bestaat de World Solar Challenge twintig jaar en vindt de negende editie van de race plaats. De reglementen van de race zijn ten opzichte van voorgaande edities ingrijpend gewijzigd. De zonneauto’s zullen meer eigenschappen van een gebruiksauto hebben. Zo moet de bestuurder rechtop zitten, is er een maximaal oppervlak van 6m2 aan zonnecellen en moet de auto beschikken over koplampen, een stuurwiel en een claxon.

De World Solar Challenge is een wedstrijd van Noord naar Zuid-Australië over ruim 3000 kilometer voor auto’s die uitsluitend rijden op zonne-energie. De race legt een basis voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Het wedstrijdelement is belangrijk, maar zeker ook de innovatieve concepten van de zonneauto’s. Het Solar Team Twente zal dit jaar, na in 2005 als beste nieuwkomer te zijn geëindigd, voor de tweede maal deelnemen aan de race.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven