Film nieuws

Nu we steeds meer aan hybridetechniek beginnen te wennen bij de personenauto’s, wordt de techniek ook al bij de vrachtwagens zichtbaar. Zowel DAF, Iveco, Mercedes-Benz als ZF-Getriebe toonden op de BedrijfsautoRAI 2007 in Amsterdam de eerste prototypes. Maar sommige lijken wel heel erg op elkaar.

De BedrijfsautoRAI heet officieel de TERTS 2007, oftewel The European Road Transport Show. Er was dan ook veel aandacht van de buitenlandse pers. Milieu stond dit jaar hoog in het vaandel bij veel truckfabrikanten. Scania houdt het bij het verder verfijnen van de dieseltechnologie, her en der stond een vrachtwagen op aardgas of LNG en er waren een aantal vrachtwagens met hybridetechnologie te bewonderen.

DAF
Het prototype van de DAF LF hybridetruck werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Eaton, TNO, de TU Eindhoven en Leyland Trucks, eveneens een PACCAR-onderneming. Het voertuig maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide.

Het prototype van de 7,5 tons LF Hybridetruck is uitgerust met de nieuwe 4,5 liter Paccar FR (EEV) dieselmotor met een maximum vermogen van 118 kW en is gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor met een vermogen van 44 kW aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator kan functioneren. Energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt dan opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het accelereren. Afhankelijk van de vullingsgraad van de lithium-ion-accu’s, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.


      
Dat de hybride aandrijvingen bij DAF (groen) en IVECO (oranje) op elkaar lijken, is geen toeval: beide zijn ontwikkeld in samenwerking met Eaton (foto’s: Paul Quaedvlieg)

Tweeling
Ook Iveco toonde een hybride prototype in de vorm van de ML 120EL 22/P Hybrid vrachtwagen. Deze wordt aangedreven door een Iveco Tector E5 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 160 kW en, net als de DAF, gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling van de elektromotor die 44 kW vermogen levert. De elektromotoren van zowel DAF als Iveco lijken zowel qua vermogen als buitenzijde wel heel veel op elkaar. Deze zullen dan ook wel allebei van Eaton afkomen.

Tandwielen
Versnellingsbakspecialist ZF werkt aan hybride totaaloplossingen waarbij de elektromotor volledig ingekapseld is bij de versnellingsbak. Ook hier een parallelle opstelling, blijkbaar meest favoriet en het meest efficiënt voor gebruik in bedrijfswagens. Hybride aandrijvingen bieden volgens ZF vooral in stadsverkeer hun voordelen. Het bedrijf liet op de BedrijfautoRAI onder meer een inbouwklare module zien, bestaande uit een elektromotor met een vermogen van 54 kW, een koppeling en een actuator. Deze module kan bij een Sprinter van Mercedes-Benz worden ingebouwd tussen motor en versnellingsbak. De elektromotor is dusdanig sterk, dat er geen verschil is tussen de dieselmotoraandrijving en de elektromotoraandrijving.


ZF heeft onder meer een hybride-inbouwmodule ontwikkeld voor de lichte bedrijfswagens van Mercedes-Benz (foto: Paul Quaedvlieg)

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven