Op woensdag 16 april werd tijdens een perspresentatie een nieuw project van HAN-Automotive gepresenteerd: Go 4 Dakar. Studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) bouwen een bijzondere rallyauto, waarmee in januari 2009 meegestreden zal worden in de Dakar-rally, die dan in Zuid-Amerika gereden zal worden.
Studenten Autotechniek, Werktuigbouwkunde en Industrieel Product Ontwerpen werken in teams aan deelprojecten bij gespecialiseerde bedrijven in de regio. Elk team neemt een deel van de constructie voor zijn rekening: de body, het chassis, het motormanagement systeem, het brandstofsysteem, de koeling, de wielophanging en stuurinrichting, het remsysteem, de transmissie, het interieur, etc.
Verder werken er studententeams binnen HAN-Automotive, onder leiding van docenten en lectoren aan het ontwerp van een Overall Vehicle Evaluation Systeem en dynamische computermodellen (o.a. MatLab Simulink) om het voertuig te verbeteren, de kennis te vergroten en terug te koppelen aan de projectpartners.
Motor Management Systeem
Zo wordt de standaard 5-cilinder VW turbo-dieselmotor (120 kW, 350 Nm), afkomstig uit een Crafter donorbus, door middel van een nieuwe MMS (Motor Management Systeem) en een andere turbo ‘gekieteld’ naar een 170 kW en 500 Nm. Omdat VW de standaard MMS volledig afgeschermd heeft, staat er nu een VW Crafter op de rollenbank bij de HAN-autotechniek. “Daar halen wij nu alle gegevens uit,” zegt initiatief Toin Peters. “Ook op de weg gaan we de complete motorbesturing analyseren. Deze gegevens stoppen wij in een universele NIRA MMS-systeem uit Zweden. Daarna gaan we de motor finetunen en voorzien van een andere turbo zodat deze geschikt wordt rallyrijden en voor het rijden op plantaardige olie. Dan gaan we met de 170 kW motor weer de weg op in de Crafter om te testen. Daarna gaat de motor in de rallywagen.”
Binnenkort start de bouw van de Go-4 Dakar rallyauto. Qua ontwerp is het meeste al klaar (beeld: HAN-Automotive)
De gewichtsverdeling in de auto bedraagt precies 50/50, de motor wordt voorin het stalen spaceframe geplaatst, de tussenbak zit achterin. Het gelaste spaceframe krijgt het tijdens de rally zwaar te verduren. Na het nemen van een ‘hobbeltje’ kan er bij het neerkomen soms tot 8g op een voorwiel komen te staan. Deze krachten moeten door het gehele frame kunnen worden opgevangen.
CO2-neutraal
Het doel is om uiteindelijk als eerste rallyauto ter wereld praktisch CO2-neutraal te gaan finishen. De wagen gaat ‘groen’ rijden op een Puur Plantaardig Olie, gemaakt uit olierijke Jatropha-noten. De keuze voor Jatropha is niet zomaar gemaakt. De struik groeit op zeer schrale grond, waarop bijna geen ander gewas kan groeien. De Jatropha-noten, waaruit de olie wordt geperst, maken geen deel uit van de voedselketen en kunnen lokaal worden verbouwd. Diverse mondiale initiatieven om de cultivering van Jatropha te bevorderen, bieden de bevolking van droge derde wereldlanden in de toekomst de mogelijkheid te voorzien in de groeiende behoefte aan groene brandstof.