De drukbezochte openingsceremonie van Europort Maritime 2007 bood een kijkje in de toekomst van deze internationale maritieme beurs. Mede op basis van het succes van Europort Maritime in termen van aantallen internationale deelnemers en bezoekers heeft de directie besloten het beursconcept te exporteren.
Naast Europort Roemenië (mei 2008) en Europort Istanbul (april 2009) zullen in de nabije toekomst maritieme beurzen als Europort China (maart 2009) en Europort Qatar (mei 2008) geëffectueerd worden. “Daarmee sluiten wij perfect aan bij internationale ontwikkelingen op maritiem gebied” aldus van der Vegt, CEO Ahoy Rotterdam. Hij bracht nog meer nieuws. Om de beurs duidelijk te te positioneren gaat de volgende editie van de beurs ‘Europort’ heten.
In scheepsaandrijvingen zit veel zware aandrijftechniek, zoals deze keerkoppeling (foto: Paul Quaedvlieg)
Burgemeester Opstelten benadrukte het internationale karakter van Rotterdam Mainport. Rotterdam beschikt over een haven- en industriecomplex die het meest gemakkelijk bereikbaar is in Europa voor diepstekende schepen. Het is tevens een uniek logistiek knooppunt van alle andere transportmodaliteiten. De zeevaart ontmoet hier de binnenvaart. Met die binnenvaart, het spoor, het wegtransport en pijpleidingen wordt een achterland bediend van circa 400 miljoen Europeanen.
Over Europort Maritime
De beurseditie 2007 besteedt veel aandacht aan de expertise die binnen de Nederlandse maritieme cluster aanwezig is met de nadruk op complex shipbuilding. Hiermee sluit de beurs aan bij de wereldwijd groeiende vraag naar deze typen schepen. Tegelijk biedt de beurs inzicht in de meest voordelige locaties ter wereld voor de bouw en de afbouw van deze schepen.