
Zijn elektromotoren de aandrijving van de toekomst? Het gaat er wel steeds meer op lijken. Naast steeds meer toepassingen in auto’s, bussen, fietsen, scooters, motoren en boten wordt er nu ook al succesvol mee gevlogen.
Medio juni 2009 slaagde het Italiaanse ontwikkelteam Skyspark er in om twee volledige testvluchten te maken met een door een elektromotor aangedreven sportvliegtuig. Deze aangepaste Alpi Aviation 300 bereikte een geplande topsnelheid van 250 km/h. Het testtoestel werd bestuurd door Maurizio Cheli, in 1996 bemanningslid van de Space Shuttle en tegenwoordig in dienst als testpiloot bij het Italiaanse Alenia Aeronautica.
De door Skyspark gebruikte aandrijving is een vloeistofgekoelde SicmeMotori elektromotor met een piekvermogen van zo’n 65 kW bij 2500 toeren. Deze motor, van het type Valentino, is een direct drive synchrone motor met permanente magneten. De motor heeft een laag eigen gewicht van 25 kg en is ontwikkeld in samenwerking met het Electrical Engineering Department van de Polytechnic University in Turijn.
De elektromotoropstelling in de Alphi Aviation 300 (foto’s: Skyspark)
De motor wordt gevoed door accu’s welke genoeg stroom leveren voor een vlucht van 35 minuten. De testvluchten in juni waren vooral bedoeld om alle elektrische systemen van het toestel te testen. Dit als voorbereiding op de plaatsing van drie gekoppelde brandstofcellen van elk 20 kW in december 2009. Met brandstofcellen is een topsnelheid mogelijk van 300 km/h en een kruissnelheid van 250 km/h. Met brandstofcellen kan het toestel een uur lang vliegen.
Skyspark is een joint venture tussen het Italiaanse bedrijf DigiSky in Turijn en de Turin Polytechnic University