Ga naar hoofdinhoud

Elektrisch Michelin-wiel gaat in productie (met film)

Al wat langer houdt Michelin zich bezig met wielophanging. Daarmee moeten hun banden immers rechtstreeks samenwerken. De onderneming werkte zelfs een elektrisch ‘Michelin-wiel’ uit, waarin aandrijving, vering en rem zijn ondergebracht. De Franse autobouwers Heuliez en Venturi hebben dit wiel geadopteerd en willen ermee in productie. Een nieuw hoofdstuk in de autogeschiedenis?

Het Michelin-wiel wordt met maar één bevestigingsarm aan de auto gebouwd. De zilvergrijze elektromotor drijft het wiel aan, de zwarte elektromotor dient voor vering/demping.Overigens is Michelin niet de enige bandenfabrikant die verder kijkt dan wielen alleen. Ook Bridgestone heeft een paar jaar geleden een experimenteel wiel met aandrijving en vering laten zien.

Het is logisch dat je als bandenfabrikant wat moet weten van wielophanging. Die bepaalt in hoge mate hoe de band precies belast wordt. De rijkwaliteiten die banden leveren kunnen dus niet los gezien worden van de eigenschappen van de wielophanging.

Alles elektrisch
Vandaar dat Michelin zijn eigen ideeën ging ontwikkelen over wielophanging. Doordenkend kom je dan ook bij vering en aandrijving, die de belasting op de band bepalen. En nog verder doordenkend kom je op een wiel waar dat allemaal inzit. De enige manier om dat te realiseren is met elektriciteit. Passend in toekomstvisies van volledig ‘drive by wire’-voertuigen. Elektrisch aangedreven, geremd en gestuurd.

Michelin (en Bridgestone) werkten een elektrisch veersysteem uit, waarin een tandheugel en elektromotor de veerbeweging bepalen. Een stalen veer draagt de auto als het contact uit staat, en bepaalt de normhoogte van de vering in rust. Daarbij komt een elektromotor die direct een tandkrans binnenin de velg aandrijft. Nadeel daarvan is wel dat die motor noodzakelijkerwijs tot het onafgeveerd gewicht behoort.


De aandrijfmotor, elektrisch geregelde vering en schijfrem passen in de velg (foto: Michelin) 

Elektrisch bediende remmen zijn nog niet productieklaar en wettelijk toegestaan. Dus blijft het nu bij conventionele schijfremmen, met een klauw die binnenin de schijf ligt. Ook is er nog geen elektrische besturing voor zo’n wiel, dat maar één vast bevestigingspunt aan de carrosserie nodig heeft. Het is natuurlijk enorm ruimtebesparend, als aandrijving en ophanging binnenin de wielen verstopt worden. En nu is de tijd rijp, elektrische aandrijving in de automobielindustrie wordt zeer serieus genomen. 

Eén reactie op “Elektrisch Michelin-wiel gaat in productie (met film)

  • Jeroen

    Een werkelijk gat in de markt is een universeel wiel dat gemonteerd kan worden op een bestaande auto.
    Zoiets zoek ik voor mijn oldtimer, een Volvo 245

Reacties zijn uitgeschakeld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven