Bosch Rexroth organiseerde op 1 en 2 juli twee Drive & Control dagen met als thema compacthydrauliek. Plaats van dit evenement was Bosch Rexroth in Haarlem. Deze vestiging van Oil Control maakt vooral hydraulische manifolds op klantwens.
De eerste dag had te lijden onder de kettingbotsing op de A2 en de bijbehorende verkeerschaos in Nederland. Desondanks kwamen zo’n veertig technici uit de mobiele hydrauliek naar Haarlem. De tweede dag waren er zo’n 50 aanmeldingen. Voor Bosch Rexroth een uitgelezen moment om een aantal toepassingen van haar producten te tonen en te netwerken met bestaande en mogelijke nieuwe klanten. Ook bijzonder was dat de meeste toepassingen ‘Made in Holland’ waren.
Manifolds
Bij Bosch Rexroth in Haarlem worden vooral prototypes en kleine series manifolds gemaakt en geassembleerd. Er wordt vooral gebruik gemaakt van aluminium en staal, waarbij staal steeds vaker gevraagd wordt. Dit vanwege de hogere werkdrukken (boven de 250 bar), dunnere wanddiktes mogelijk en nauwkeurigere toleranties. Alle manifolds worden klantspecifiek ontworpen.
De Innovado van Schuitemaker is een volledig autonome voerrobot, die veel werk uit handen neemt van veeboeren (foto’s: Paul Quaedvlieg)
Machinerichtlijnen
Ir. Paul Hoogerkamp, voorzitter van de Nederlandse normcommissie voor machineveiligheid, gaf in een korte lezing een overzicht van de diverse normen die met name relevant zijn voor constructeurs van mobiele werktuigen. Veel bezoekers van Drive & Control dagen hadden nog niet echt kennis genomen van de nieuwe machinerichtlijn, bleek bij navraag. Hoogerkamp gaf in zijn presentatie een aantal praktische handvaten, ging kort in op de II-A en II-B verklaring en gaf een aantal interessante websites door.
Tier IV
Erik van Schijndel en Geert Geven van Bosch Rexroth gingen beide in op de strenge emissiewetgeving van Tier IV. Deze wetgeving heeft vooral zijn weerslag op dieselmotoren. Maar bij mobiele (off highway) voertuigen is de dieselmotor vaak gekoppeld aan een hydraulisch systeem. Deze systemen moeten straks anders ontworpen worden omdat de dieselmotor op zijn optimale toerental moet draaien, vanwege de strenge emissie-eisen. Er werden een aantal voorbeelden getoond hoe dit in zijn werk kan gaan en tevens passeerde de Bodas mobiele elektronica van Bosch Rexroth de revue.
Toepassingen
Binnen en op de buitenterrein waren diverse interessante toepassingen te zien, waarvan sommige in werking, zie de video. Er waren toepassingen te zien van Stinis, Holland Lift, Hörmann, ICE, Schuitemaker en kranenbouwer Spierings. Grote verrassing was het Groot Volume Schuimblusvoertuig van Hilton Engineering uit Maastricht. Dit prototype heeft hydraulische aandrijvingen van alle pompen (water tot 10 kuub per minuut). Daardoor kan met een laag dieseltoerental al veel water verpompt worden. Ook kan er al rijdende geblust worden, een vereiste van de Brandweer Rotterdam, die dit voertuig in Pernis gaat stationeren.
Aansluitend aan de Drive&Control dagen Compacthydrauliek was er een gezellige barbecue waarbij informeel nagepraat kon worden.
Voor meer foto’s zie het album van Peter vd. Haagen van Bosch Rexroth.