Film nieuws

AGV is eerste trein met PM-motoren (met film)

Vandaag werd in La Rochelle (Frankrijk) de eerste AGV onthuld in het bijzijn van de Franse president Nicolas Sarkozy. Deze AGV (Automotrice à Grande Vitesse) is de eerste trein ter wereld met hoog vermogen synchrone permanent magneetmotoren. De topsnelheid bedraagt 360 kilometer per uur.
 
Hiermee ligt de snelheid van de vierde generatie TGV ongeveer 40 kilometer per uur boven die van huidige modellen. De trein wordt gebouwd door het Franse concern Alstom. Een TGV van de derde generatie, maar met de techniek van de nieuwe AGV zette vorig jaar nog het wereldsnelheidsrecord op het spoor neer van bijna 575 kilometer per uur.
 
Efficiënter
Door gebruik te maken van composietmaterialen en aluminium weegt de nieuwe hogesnelheidstrein 395 ton tegen een massa van 430 ton van andere TGV’s. Ook gebruikt de AGV 15% minder energie door een verbeterde aerodynamica, een andere indeling van de bogies en het gebruik van permanent magneet motoren.
 
Compact
Voordelen van PM-motoren zijn de compactheid en de energie efficiency. Zeker bij een trein speelt compactheid een grote rol. Dankzij de nieuwe motoren wordt een vermogen behaald van 21,6 kW per ton, hetgeen 18% meer is dan zijn naast concurrenten. De stroom van de bovenleiding wordt omgezet door Quadri-voltage 25 kV 50 Hz / 15 kV 16,7 Hz / 3 kVdc / 1,5 kVdc watergekoelde IGBT traction converters. In totaal wordt er (afhankelijk van het aantal bogies) 6.000 kW tot 12.000 kW vermogen aan de motoren geleverd
Het aantal bogies bij de AGV is geoptimaliseerd voor wat betreft betrouwbaarheid, aantal zitplaatsen, treinmassa en onderhoudskosten. Er is plaats voor minimaal 250 passagiers tot maximaal 650 passagiers.
 
 
De AGV kan geleverd worden met een lengte vanaf 7 wagons (130 m) tot 14 wagons (250 m) (foto: Alstom)
 
Schoon
Dankzij een hogere energie-efficiency en betere aerodynamica stoot de AGV het minste CO2 uit per passagier in vergelijking met een bus, een auto en een vliegtuig. Een AGV stoot slechts 2,2 g CO2 uit, 13 keer minder dan een bus (30 g), 50 keer minder dan een gemiddelde personenwagen (115 g) en 70 keer minder dan een vliegtuig (153 g).
 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven